El-færge sendt til Sverige
Et stykke pionerarbejde er nu afsluttet på Faaborg Værft og el-færgen Sjövägen, er nu færdig og klar til at sætte kursen mod Stockholms skærgård, hvor den vil blive sat i drift for rederiet Ballerina AB kort efter ankomsten.
”Politikerne i Stockholm har besluttet, at de vil satse på el-færger, og det her er så den første. Der er tale om et forsøg, men hvis det går godt, satser de på at skifte alle færgerne ud med el-drevne. At færgen er eldrevet, gør den nærmest lydløs, så stockholmerne kan se frem til at slippe for både dieselos og larm”, siger Hans Jørgen Riber fra virksomheden Principia North, der har designet færgen.
Færgen kan sejle syv-otte timer mellem hver opladning. Batterierne, der vejer omkring otte ton leverer en spænding på 600 volt. Det er cirka 20 procent af færgens samlede vægt. Færgen er dog for en sikkerheds skyld udstyret med to dieselgeneratorer, der kan levere strøm i en nødsituation.
”Sjövägen” er designet og godkendt til 150 passagerer. Fartøjet er isforstærket, udrustet med dobbelt konventionelt propelleranlæg, 2 x 160 kW elektromotorer til fremdrift, 500 kWh batteribank, elektrohydraulisk styresystem, elektrisk bovpropel samt kommunikations- og navigationsudstyr. Den er i stand til at sejle med en fart på 12 knob.
Faaborg Værft A/S har sammen Principia North A/S, Wilhelmsen Technical Solution AB og SAFT Batteries og rederiet udviklet, designet og produceret dette enestående fartøj.
Kilde: fyens.dk/ Faaborg Værft