Dykkere svejser plade på Emma Mærsk
Dykkere er gået i gang med at lukke hullet i den sidepropeller-tunnel, hvorfra vandet menes at være trængt ind i motorrummet op Maersk Lines containerskib Emma Maersk, natten til lørdag i sidste uge.
Når hullet er lukket, er det planen at begynde at pumpe vand ud af motorrum og akseltunnel én etage ad gangen.
Først derefter vil det være muligt at finde en forklaring på, hvorfor revnen i den ene af skibets to agter-thruster opstod.
Ifølge Maersk ligger det gear, som omformer den vertikale aksel ned til thrusteren til en horisontal kraft, som selve propelleren kan bruge, nede på bunden af thruster-kanalen. Gearet er normalt boltet fast i selv tunnelen. En teori, som Maersk selv er kommet frem med, peger på, at boltene kan have løsnet sig og dermed skabt lækagen.
En ekspert i thrusters, som ing.dk har talt med, siger dog, at hvis det er tilfældet, så er det første gang, han har oplevet noget lignende. Det skyldes, at alle bolte, som befinder sig under vandlinjen, ikke bare kan skrue sig selv, da bolten er sikret med en svejsetråd hele vejen rundt.
Ideen om, at et bøje skulle have været inde og ødelægge noget i selve tunnelen, bliver også afvist. Der er nemlig et gitter foran alle ind- og udgange til de fire thrusters.
Kilde: Ingeniøren