Duale uddannelser trækker fulde huse
Selv om flere rederier, her i blandt A.P. Møller - Mærsk, har meldt ud, at de ikke længere har duale stillinger på skibene, siger de unge ikke uddannelsen fra. 46 står tilmeldt til næste hold, og det er helt på linje med de foregående år.
Arkivbillede.
”Vi har i dag 46 studerende stående på klasselisten, der starter på BJ1 (Dual uddannelsen) mandag den 30. januar 2012. Dermed er vores optag til 1. semester 2012 - for studerende med rederikontrakt - i samme omfang som de foregående år, for forårssemesteret”, siger SIMAC's direktør Jesper Bernhardt til Søfartens Ledere:
”De 46, der starter som duale på BJ1, kan senere vælge at specialisere sig, og erfaringen hos os er, at de allerede efter første praktikperiode (som oftest sejlads) danner sig en ide om, hvorvidt de vil specialisere sig. Det er derfor meget svært at gætte på, hvordan dette hold vil vælge og på fordelingen mellem uddannelsesretningerne”.
Jesper Bernhardt understreger overfor fagbladet, at selv om en række af de store rederier har meldt ud, at de ikke kan opretholde en dual bemanding på deres skibe, så efterspørger de fortsat de duale kompetencer - og tegner altså fortsat duale kadetkontrakter:
”Der er stor interesse for de duale skibsofficerer i erhvervet; men det er klart, at vi hele tiden skal være opmærksomme på, hvilke kompetencer, erhvervet efterspørger. Det er vores berettigelse for at være spiller i Det Blå Danmark”, siger Bernhardt..
Ifølge direktøren er der kun fire duale studerende, der har opgivet at gennemføre den duale uddannelse, efter at en lang række af de store rederier har meldt ud, at de ikke længere vil benytte duale skibsofficerer.
SIMAC adskiller sig fra de øvrige maritime uddannelsesinstitutioner ved, at langt den største del af skolens studerende rekrutteres gennem rederierne.
Kilde: Fagbladet Søfartens Ledere