Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

Ved en ceremoni i København tirsdag navngav  H.M. Dronning Mary Svitzer Ingrid – Danmarks og Svitzers første elektriske slæbebåd. Over 100 topledere fra den maritime branche deltog i begivenheden.

Dronning Mary navngav Svitzers første elektriske slæbebåd, der skal operere i Øresund.. Foto: Kongehuset/Frederik Linde

Svitzer Ingrid er udstyret med et batteri på 1.808 kWh – svarende til ca. 23 moderne elbiler – og kan løse omkring 90 % af sine opgaver på ren eldrift. Ifølge Svitzer vil fartøjet årligt reducere CO₂-udledningen med 600–900 ton sammenlignet med eksisterende slæbebåde på Øresund. Hjemmehavn bliver Helsingborg, hvor opladningen vil ske med vedvarende energi i havnen.

“I Svitzer har vi en ambition om at blive klimaneutrale i 2040, så i dag markerer en vigtig milepæl for os. Elektrificering af vores fartøjer er en nøgle til at nå målet. Svitzer Ingrid vil operere i Øresund med Helsingborg som hjemmehavn, og omkring 90 pct. af alle opgaver kan løses på elektricitet,” siger Kasper Friis Nilaus, CEO i Svitzer.

Svitzer driver globalt en flåde på flere end 450 slæbebåde, der assisterer tankskibe, containerskibe og krydstogtskibe sikkert ind og ud af havne. Svitzer Ingrid er rederiets første fuldt batteridrevne slæbebåd; en anden elektrisk enhed er bestilt til levering i 2026, og Svitzer sonderer markedet for yderligere fire. Rederiet har siden 2016 haft fire hybrid-slæbere i drift i Australien.

Kasper Friis Nilaus understreger, at en bred udrulning af el-slæbere forudsætter ny infrastruktur i havnene: “I sidste ende får havne brug for ladeinfrastruktur på linje med den til biler. Rederierne kan ikke løfte det alene – vi skal samarbejde på tværs af branchen, med beslutningstagere og lokalsamfund for at udvikle holdbare grønne løsninger.”

-emte

Fakta: Svitzer Ingrid

  • Drift: Hybrid slæbebåd med 1.808 kWh batteri (≈ 23 elbiler) og konventionel dieselmotor som supplement
  • CO₂-reduktion: 600–900 ton/år ift. eksisterende Øresunds-slæbere
  • Opladning: Fuld opladning ca. 3,5 timer; i praksis rækker ~1 time til drift
  • El-andel: ~90 % af opgaverne løses på batteri
  • Mål: Længde 25,4 m, bredde 12,7 m, dybgang 5,4 m
  • Trækkraft: 70 tons bollard pull
  • Hjemmehavn: Helsingborg (opladning med vedvarende energi)

Kilde: Svitzer

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Foto: Kongehuset/Frederik Linde

Foto: Kongehuset/Frederik Linde

Foto: Svitzer

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle