Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd
Ved en ceremoni i København tirsdag navngav H.M. Dronning Mary Svitzer Ingrid – Danmarks og Svitzers første elektriske slæbebåd. Over 100 topledere fra den maritime branche deltog i begivenheden.
Dronning Mary navngav Svitzers første elektriske slæbebåd, der skal operere i Øresund.. Foto: Kongehuset/Frederik Linde
Svitzer Ingrid er udstyret med et batteri på 1.808 kWh – svarende til ca. 23 moderne elbiler – og kan løse omkring 90 % af sine opgaver på ren eldrift. Ifølge Svitzer vil fartøjet årligt reducere CO₂-udledningen med 600–900 ton sammenlignet med eksisterende slæbebåde på Øresund. Hjemmehavn bliver Helsingborg, hvor opladningen vil ske med vedvarende energi i havnen.
“I Svitzer har vi en ambition om at blive klimaneutrale i 2040, så i dag markerer en vigtig milepæl for os. Elektrificering af vores fartøjer er en nøgle til at nå målet. Svitzer Ingrid vil operere i Øresund med Helsingborg som hjemmehavn, og omkring 90 pct. af alle opgaver kan løses på elektricitet,” siger Kasper Friis Nilaus, CEO i Svitzer.
Svitzer driver globalt en flåde på flere end 450 slæbebåde, der assisterer tankskibe, containerskibe og krydstogtskibe sikkert ind og ud af havne. Svitzer Ingrid er rederiets første fuldt batteridrevne slæbebåd; en anden elektrisk enhed er bestilt til levering i 2026, og Svitzer sonderer markedet for yderligere fire. Rederiet har siden 2016 haft fire hybrid-slæbere i drift i Australien.
Kasper Friis Nilaus understreger, at en bred udrulning af el-slæbere forudsætter ny infrastruktur i havnene: “I sidste ende får havne brug for ladeinfrastruktur på linje med den til biler. Rederierne kan ikke løfte det alene – vi skal samarbejde på tværs af branchen, med beslutningstagere og lokalsamfund for at udvikle holdbare grønne løsninger.”
-emte
Fakta: Svitzer Ingrid
- Drift: Hybrid slæbebåd med 1.808 kWh batteri (≈ 23 elbiler) og konventionel dieselmotor som supplement
- CO₂-reduktion: 600–900 ton/år ift. eksisterende Øresunds-slæbere
- Opladning: Fuld opladning ca. 3,5 timer; i praksis rækker ~1 time til drift
- El-andel: ~90 % af opgaverne løses på batteri
- Mål: Længde 25,4 m, bredde 12,7 m, dybgang 5,4 m
- Trækkraft: 70 tons bollard pull
- Hjemmehavn: Helsingborg (opladning med vedvarende energi)
Kilde: Svitzer
Foto: Kongehuset/Frederik Linde
Foto: Kongehuset/Frederik Linde
Foto: Svitzer