DFDS vil trække sig fra Dover-Calais
For et halvt år siden afgjorde den britiske konkurrencestyrelse CMA, at Eurotunnel ikke må drive færgeruten MyFerryLink mellem Dover og Calais. I denne uge bliver Eurotunnel’s ankesag afgjort, og hvis det betyder, at Eurotunnel igen får lov til at drive færgeruten, vil DFDS overveje at trække sig. Der er nemlig en stor ovekapacitet på ruten.
”Hver passager og hver trailer på vores Dover-Calais rute er subsidieret af os, og det er uholdbart”, siger Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS.
Det går ellers meget godt for den britiske økonomi, og det fører til vækst i godsmængderne på DFDS-ruterne Dover-Calais og Dover-Dunkirk.
”Men prisdynamikken i markedet lige nu betyder, at de lave rater suger mængderne til sig i denne korridor. Selvom raterne har stabiliseret sig, forbliver de på et lavt niveau”, siger Niels Smedegaard.
DFDS har i de sidste tre år fået et samlet tab på 100 millioner kroner årligt fra Dover-Calais ruten.
Kilde: Lloyd’s Loading List