DFDS overskud på 443 millioner
DFDS fik i årets andet kvartal et overskud før skat på443 millioner kroner mod 319 millioner i samme kvartal 2015. Omsætningen steg fra 3,43 milliarder kroner til 3,55 milliarder i forhold til andet kvartal sidste år.
”Det er en glæde at rapportere stærke tal igen for andet kvartal. Vi har nydt godt af moderat vækst i de fleste områder af Europa og vores løbende forbedrings- og effektiviseringsprojekter. Brexit har indtil videre ikke haft nogen væsentlig indvirkning på vores mængder, mens svækkelsen af det Britiske pund giver nogen modvind på resultatet,” siger Niels Smedegaard, CEO.
Omsætningen steg med syv procent i 2. kvartal., eksklusive omsætning fra bunkertillæg. Den rapporterede omsætning voksede med fire procent til næsten 3,6 milliarder kroner. EBITDA før særlige poster steg med 27 procent til 699 millioner kroner, efter højere indtjening i både Shipping Division og Logistics Division.
Rutenetværket transporterede 33 procent mere fragt og 14 procent flere passagerer i 2. kvt. Den udvidede kapacitet i Channel var med til at sikre en stigning i fragtmængder på 63 procent og i passagerer på 23 procent i dette forretningsområde.
Fragtmængderne steg samlet med ni procent i de andre dele af netværket, mens antallet af passagerer faldt med tre procent, primært som følge af påsken, der i år faldt allerede i 1. kvartal. og ikke i 2. kvartal som i 2015.
Logistics Division opnåede en stærk forbedring af resultatet drevet af øget aktivitet og effektivitet i spedition og kontraktlogistik.
DFDS lancerer et nyt aktietilbagekøb på 350 millioner kroner. Derudover har bestyrelsen øget det planlagte ekstraordinære udbytte på 2,00 kroner pr. aktie til betaling i august til 3,00 kroner pr. aktie.
Helårsforventningen for 2016 øges på baggrund af et resultat for 2. kvt. over forventning og fortsat positive markedstrends på mange ruter i netværket og på flere logistikmarkeder. Koncernens EBITDA før særlige poster forventes nu at stige til et interval på 2.450-2.600 millioner kroner sammenlignet med et tidligere interval på 2.300-2.500 millioner mod 2.041 millioner i 2015. Forventningen indeholder en negativ valutakurspåvirkning på omkring 75 millioner kroner for året.
Koncernens omsætning forventes fortsat, trods modvind fra valutakursændringer, at stige med omkring seks procent eksklusiv bunkertillæg.
Kilde: DFDS