DFDS kunne have undgået personskader
En rapport fra Marine Accident Investigation Branch, MAIB, om Dover Seaways’ kollision med en mole i Dover den 9. november sidste år fastslår, at tilstrækkelig advarsel til passagererne kunne have forhindret, at der skete personskader. Fire personer måtte på hospitalet.
"Da Dover Seaways nærmede South Breakwater, var holdet på broen uden tvivl fokuseret på den forestående kontakt. Det er også til en vis grad sandsynligt, at de var i en tilstand af chok. M en manglen på advarsel til besætning og passagerer er en betydelig udeladelse”, skriver MAIB.
En undersøgelse af kollisionen har afsløret at passagerernes skader kunne have været undgået, hvis besætningen havde advaret dem om den forestående påsejling. I rapporten hedder det var heldigt, at der ikke blev forårsaget mere alvorlige skader.
DFDS færgen ramte havnemolen ved Dover terminalen ved afsejling mod Dunkerque. Den manglende advarsel om det pludselige stop forårsagede, at passagerer og besætning til at mistede balance og faldt.
Sammenstødet var så kraftigt, at køretøjerne på vogndækket flyttede sig. Fire personer blev kørt på hospitalet og adskillige blev behandlet på stedet for mindre skader.
Selv om man forsøgte at undgå kollisionen ved at kaste styrbords anker, lykkedes det ikke, da det skte for sent. Rapporten fastslår også, at broens besætning ikke var fuldt ud bekendt med visse aspekter ved styretøjets kontrolsystem og ikke overvågede rorvinkelindikatorerne.
"Efter denne hændelse, har vi indført en række yderligere uddannelsesforanstaltninger, der giver et omfattende kendskab til vores styre- og forankringssystemer til alt personale på broen. Vi har også gennemført en række storstilede øvelser i samarbejde med redningstjenesterne med fokus på håndtering af mange tilskadekomne”, siger Carsten Jensen, senior vice president hos DFDS Seaways.
Kilde: Kent Online