DFDS investerer 300 mio. i miljøteknologi

DFDS har besluttet at investere 300 millioner kroner i installation af scrubbere i yderligere otte af rederiets skibe i 2014. Dermed har DFDS samlet iværksat investeringer for 400 millioner kroner i ny teknologi, der kan rense røgen fra skibe for svovl.

DFDS har tidligere investeret i en flerårig test af en prototype af en scrubber på et af rederiets skibe

og vil i år færdiggøre installationen på yderligere tre skibe, der også ombygges til det nye svovlrensningssystem.

"Dermed vil vi med en investering på samlet 400 millioner kroner have forberedt 12 af vores skibe til de kommende miljøregler. Samtidig overvejes installering af scrubbere på yderligere de otte af DFDS’ skibe, der egner sig til en scrubber, så den

samlede investering i scrubbere vil kunne komme op på ca. 750 millioner kroner", siger DFDS’ administrerende direktør Niels Smedegaard.

Dermed er DFDS blandt de rederier, der er kommet længst med at forberede sig til de nye miljøregler der træder i kraft den

1. januar 2015. Reglerne stiller krav om, at skibe i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal kun må anvende olie med max. 0,1% svovl.

”Samfundet og rederier som DFDS har en fælles interesse i at forbedre miljøet, men også for at undgå, at søtransport fordyres unødigt, og at store mængder gods tvinges fra vandvejene over på landevejene, som i forvejen er belastede. Vi ønsker også alle at opretholde ruter og arbejdspladser i transportnetværket, som knytter landenes erhvervsliv sammen”, siger Niels Smedegaard.

”Men det kommende regelsæt kommer til at betyde dyrere søtransport fra 2015, og det kommer til at påvirke såvel rederierne som deres kunder. Ikke alle rederier har mulighed for at foretage så store investeringer, som en scrubber kræver, og i øvrigt er det kun ca. halvdelen af alle skibe, der egner sig til en scrubber. Det meget omtalte LNG er også reelt kun en løsning for nye skibe”, fortsætter Smedegaard.

”Derfor haster det med at finde løsninger og gerne overgangsregler for de mange skibe, der ikke egner sig til en scrubber, eventuelt via midlertidige undtagelser, hvis rederierne i øvrigt bidrager med investeringer i løsninger, hvor det er muligt. Og dels skal vi sammen sikre, at der udvikles langsigtede løsninger, klare og hensigtsmæssige regler for benyttelse af scrubbere og ikke mindst regelsæt, der giver rederierne et sikkert grundlag at beslutte investeringer på. Ellers vil det være uforsvarligt af rederierne at foretage så store investeringer til gavn for miljøet og infrastrukturen i Europa”, siger Niels Smedegaard.

Kilde: DFDS

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course