Det går fremad for Maersk overalt
Verdensituationen kan Maersk ikke gøre noget ved, og den er fortsat plaget af uro som følge af bl.a. handelskrigen mellem USA og Kina. Men selskabets kvartalsregnskab viser fremgang på en række vigtige områder, trods en flad omsætningsudvikling.
En af de vigtige parametre i Ocean, der dækker over alle aktiviteter til søs, er enhedsomkostningerne, som Maersk selv har
indflydelse på - i modsætning til fragtraterne - landede på 1.747 dollar pr. transporteret container, hvilket er lavere end i samme kvartal i fjor (1.801 dollar) og lavere end forventningerne.
Det forbedrede driftsresultat (EBITDA), der steg med 12,6 pct. var primært drevet af lavere bunkerpriser og forbrug, mens den forbedrede EBITDA-margen voksede med 2,0 pct., delvist på grund af forbedre kapacitetsstyring og effektivitetsforbedringer.
Men også i de øvrige dele af Maersk gik det fremad i 3. kvartal.
I Logistics & Services steg omsætningen i kvartalet til 1,622 mia. dollar fra 1,581 mia. dollar i samme periode i fjor og driftsindtjeningen fulgte med og landede på 94 mio. dollar mod 70 mio. dollar i fjor.
Terminal & Towage, der bl.a. omfatter Svitzer, løftede omsætningen med 54 mio. dollar til 986 mio. dollar, mens driftsindtjeningen steg fra 254 mio. dollar til 313 mio. dollar.
Endelig løftede Manufacturing & Others driftsindtjeningen med 30 mio. dollar til 64 mio. dollar trods et fald i omsætningen fra 715 mio. dollar til 553 mio. dollar i 3. kvartal i år.
Fremgangen i Ocean skete trods opbremsningen i væksten på containermarkedet, der i 3. kvartal landede på omkring 1,5 pct., hvilket var forventet og afspejlet i Maersk´s forventninger til hele årets vækst på 1-2 pct.
For 2020 peger Maersk på den fortsatte påvirkning fra handelskrigen mellem USA og Kina, der ifølge selskabet formentlig har betydet et faldt i containertransporten med 0,5-1,0 pct. i 2019. “I 2020 forventes den negative påvirkning af containertransporten fra straftold at blive på omkring 1 pct.” vurderer Maersk. Det betyder, at Maersk har nedjusteret forventningerne til væksten i 2020 fra 1-3 pct. til 1-2 pct.
I et interview i formiddag med Bloomberg TV afviser Søren Skou, at globaliseringen - i forhold til handlen mellem kontinenterne - har nået sit toppunkt. Han henviser til, at der mange steder i verden, bl.a. i Afrika, Indien og flere steder i Sydamerika er behov for at få mennesker løftet ud af fattigdom. Og på den baggrund forudser han en fortsat vækst i verdenshandlen.
Se hele interviewet med A.P. Møller - Maersk topchefen her.
Kilde: Maersk