Der skal være klarhed om scrubbere

Den europæiske skibsredersammenslutning ECSA opfordrer EU til at finde frem til en fælles langsigtet holdning til problemet med udledning af vaskevand fra de såkaldte open-loop scrubbere, der installeres på nogle skibe for at fjerne svovludledningen.

Der findes to typer scrubbersystemer. Problemet med vaskevand gælder kun for den ene type. .

Når først de nye regler om svovludledning træder i kraft ved årsskiftet, skal alle skibe, der sejler i Nordsøen, Østersøen og Den engelske Kanal, enten bruge bunkerolie med lavt svovlindhold eller fjerne svovlindholdet fra den traditionelle bunkerolie. Scrubbersystemer er udpeget som en de teknologier, der kan fjerne svovlindholdet.

Problemet er bare, at den ene type scrubber, de såkaldte open-loop scrubbere, udleder vaskevand, fordi denne type scrubber bruger vand til at vaske svovlet ud af udstødningsrøgen. Reglerne for udledning af vaskevandet mangler at blive harmoniseret, påpeger ECSA, som i den sammenhæng tilføjer, at der mangler information om, hvad vaskevandet består af. Der er brug for mere videnskabelig research om de økologiske effekter ved udledning af vaskevand, anfører ECSA.

En del skibsredere har allerede investeret i scrubbersystemer for at kunne overholde de nye regler om svovludledning, og uvisheden om konsekvenserne ved vaskevandet sætter derfor spørgsmålstegn ved disse investeringer. Desuden forhindrer det fremtidige investeringer i scrubbersystemer.

Kilde: ECSA

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle