Den sidste B&W’er i Europa
En af de sidste bulkcarriers bygget på Burmeister & Wain, der måtte dreje nøglen om i 1996, sejler fortsat i Skandinaviske farvande, i næsten fast rutefart ud og ind af Østersøen.
Folk med skarpe øjne, kikkert, flair for fjernkending og som holder udkik enten ved Storebælt eller ved Øresund, har stadig muligheden for at få øje på en B&W-bygget bulkcarrier – selv i dag 22 år efter værftets lukning og aflevering af den allersidste af slagsen.
Det er bulkcarrieren City of Dubrovnik, der var værftets nybygning nr. 950, som regelmæssig passerer gennem danske farvande. Det sker et fast mønster. Indgående til Østersøen, og når skibet er i ballast, sejles der gennem Øresund fra Helsingør til Drogden. Den anden vej udgående og med last om bord er turen nødvendigvis nødt til at gå gennem Storebælt og den vej ud gennem Kattegat til destinationer i Europa.
City of Dubrovnik sejler fast til Ust Luga, der en del af St. Petersborgs havne i Rusland i bunden af Den finske Bugt. Der indtager skibet hver gang en last af gødning eller gødningsmaterialer, som sejles ud til havne i Europa, og efter losning sejler bulkcarrieren tom tilbage. Over de seneste måneder har City of Dubrovnik losset i Dunkerque, Rotterdam, Amsterdam, Eemshaven og Nordenham. Videre har skibet haft et par rejser fra Ust Luga til Swinoujscie i Polen.
Alle rejser går via Skagen og der går små fem døgn fra passage af Kronborg til skibet anløber Ust Luga. Der går så igen tre til fire døgn fra afsejlingen fra den russiske havn til skibet har passeret Storebæltsbroen og senere Skagen for udgående.
Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: