De gyldne tider vender ikke tilbage
Den globale handel vil ikke vende tilbage til niveauet før finanskrisen, hvilket til dels skyldes, at vestlige virksomheder vil begynde at producere deres varer tættere på deres hjemmemarked. Dermed er det også helt forgæves, når containerrederier venter på, at handelen vender tilbage til før-kriseniveau, mener Nils Smedegaard Andersen.
”Før plejede væksten i handelen at være tocifret globalt, men vi mener ikke, at det vil komme tilbage. Fire til fem procent er en realistisk langsigtet tendens. Det er kun, når rederier har investeret, idet de har håbet på, at de gode gamle dage ville vende tilbage, at vi har haft problemer. De gode gamle dage vil sandsynligvis ikke vende tilbage”, siger Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, i et interview med Financial Times.
Ifølge Nils Smedegaard Andersen vil ændringer i handelsmønstrene i Asien først og fremmest påvirke containerrederierne, som transporterer 90 procent af alle forbrugsvarer. Det er en tendens, at mange europæiske virksomheder enten flytter produktionen hjem eller flytter den tættere på hjemmemarkedet i stedet for at have produktionen placeret helt ude i Asien.
Desuden peger Nils Smedegaard Andersen på, at der er en tendens til, at de forbrugsvarer, som vestlige forbrugere importerer fra Asien, især elektronik, skrumper i størrelse, og derfor behøver den slags varer mindre containerplads.
Handelen fra Asien til Europa voksede seks procent sidste år, men Nils Smedegaard Andersen forudser, at fragtraterne vil blive ved med at falde i de kommende år.
Mens Maersk Line er det mest profitable containerrederi, giver de fleste andre containerrederier underskud. I de første ni måneder af 2014 fik Maersk Line en nettoomsætning på 20,4 milliarder dollar mod 19,7 milliarder dollar i samme periode i 2013. Efter skat fik rederiet et overskud på 1,7 milliarder dollar mod 1,2 milliarder i 2013. Fremgangen i overskuddet skyldes effektiviseringer i netværket og lavere bunkerforbrug.
Kilde: Financial Times