Dansk tankskib uden skyld i kollision
En foreløbig rapport fra den amerikanske havarikommission - the National Transportation Safety Board - om kollisionen mellem den danske kemikalietanker Carla Maersk og bulk carrieren Conti Peridot konkluderer, at det danske skib var uden skyld i hændelsen.
De to skibe - der begge havde lods om bord - kolliderede den 9. marts i the Houston Ship Channel i tæt tåge. Begge skibe fik alvorlige skader ved sammenstødet, det danske skib de mest alvorlige - idet der blev slået hul på to af skibets tanke hvorfra der strømmede MTBE ud i kanalen.
Den stærkt trafikerede kanal var lukket i tre dage mens de amerikanske miljømyndigheder opsamlede det lækkede MTBE.
NTSB peger i sin foreløbige rapport på, at lodsen om bord på Conti Peridot fik vanskeligheder med at navigere fragtskibet i den smalle kanal efter at have passeret et andet skib.
Fragtskibets lods kontaktede lodsen om bord på det danske skib og aftalte hvordan de to skibe skulle passere hinanden, men kort inden passagen ændrede fragtskibet kurs og ramte den danske kemikalietanker med stor kraft.
Kilde: Maritime Executive