Cyber-angreb er en voksende trussel i 2018

2017 blev året, hvor shippingbranchen for alvor begyndte at tage risikoen for cyberangreb alvorligt efter det voldsomme angreb på A.P. Møller - Maersk i juni måned. Angrebet på Maersk kostede selskabet op mod 300 mio. dollar. Et cyber-angreb på skibe kan få andre konsekvenser.

Cyber-angrebet på A.P. Møller - Maersk lammede IT-systemer og dermed bl.a. terminaler verden over. Det kostede dyrt i form af forsinkede leverancer og tab af omsætning, men ingen mennesker var i fare i forbindelse med angrebet, der ramte selskabets IT-systemer på land.

Men det kan gå anderledes galt, hvis cyber-angrebet er rettet mod skibe. Det skete netop i februar i år, da et tysk containerskib blev hacket og kaptajnen mistede kontrollen over skibets navigationssystem i 10 timer, ifølge publikationen Safety at Sea.

Ved den lejlighed førte angrebet ikke til skader, men det udstillede sårbarheden ved connectede skibe, hvis sikkerheden omkring IT-systemerne og brugen af dem ikke tages alvorligt.

Skibskollisioner, grundstødninger eller forlis som følge af manipulation med lastovervågningssystemer kunne blive alvorlige følger af hackerangreb.

Og selvom der - ganske naturligt - findes en lang række regler, der skal minimere uheld og ulykker på skibe, retter ingen af disse sig mod risikoen for cyber-angreb.

FN´s søfartsorganisation IMO udarbejdede tidligere på året retningslinjer for håndtering af maritime cyber-risici. Men organisationen kunne på et møde i sikkerhedskomiteen i juni - 10 dage før angrebet på Maersk - ikke blive enige om at indarbejde disse retningslinjer i den såkaldte International Safety Management Code (ISM), der er den internationale standard for sikker drift af skibe.

Medlemmerne af Sikkerhedskomiteen blev dog enige om en resolution, der bekræfter, at godkendte sikkerhedsstyringssystemer (SMS) bør tage hensyn til håndteringen af cyber-risici i overensstemmelse med ISM.

Organisationen opfordrede flagstaterne til at sørge for, at håndtering af cyberrisici blev indarbejdet i rederiernes SMS senest i den første årlige godkendelse efter 1. januar 2021.

Dette skete som tidligere nævnt 10 dage inden cyber-angrebet på Maersk. Siden har der været spekulationer blandt maritime sikkerhedseksperter om, hvorvidt dette angreb ville føre til nye regler. Men hidtil er dette ikke sket.

IMO anfører, at teknologien udvikler sig meget hurtigt og dermed også karakteren af trusler, “hvilket gør det vanskeligt at adressere disse risici alene gennem tekniske standarder”.

Derfor anbefaler IMO brugen af risk management værktøjer i forbindelse med bekæmpelsen af cyber-angreb.

Ud over det voldsomme cyber-angreb på Maersk, har også BW-Group og Clarksons oplyst, at de blev ramt af mindre cyber-angreb i år.

Kilde: Fairplay

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

16.01.2025Iron Pump A/S

Sponseret

A collaborative effort for a greener maritime future.

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget klar med nye farver til Oslo-færgerne

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende skyggeflådeskib arresteret af tysk toldvæsen

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

Jobmarked

Se alle

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark