Costa Concordias sidste rejse
Costa Concordias startede den 1. september klokken 09.30 sin sidste tur i havnen i Genova under lyden af sirener. Vraget blev trukket af fem slæbebåde. Havnen stoppede trafikken, container- og kranoperationer for at vise resterne af krydstogtskibet den sidste ære.
Den langsomme rejse var mindre på mindre end 1,5 sømil, men det var en delikat manøvre, det havde taget flere måneder at planlægge. Bugseringen foregik med en fart på en meter i minuttet, og det tog 10 timer for at få skibet til dok fire på Molo Guardiano værftet, hvor den endelige skrotning finder sted.
Konvojen var 200 meter lang og styret af et team på 40 personer. Sejlads var forbudt i området. Dette var den tredje flytning af skibet, siden det ankom i Genova den 27. juli, 2014 til Pra-Voltri. Siden blev det flyttet til det tidligere Superbasin værft i maj sidste år, hvor dæk 2 til 14 blev fjernet.
Efter den sidste rejse til Ente Bacini området, fjernes skibets resterende inventar og det rengøres inder den endelige ophugning af fartøjet finder sted. I de forskellige faser af projektet har mellem 100 og 250 personer været beskæftiget og 50.000 tons stål og metal blev håndteret.
Manøvrerne blev overvåget af havnelodser, to patruljebåde fra kystvagten og to hold dykkere, der var klar i tilfælde af en nødsituation. Hele operationen blev koordineret af Ship Recycling Consortium, som består af Saipem (51%) og San Giorgio del Porto (49%), som har stået for de indledende demonteringsfaser, siden krydstogtskibet s ankom til Genova.
Tidsplanen er mere eller mindre overholdt og om cirka seks måneder er der intet tilbage af Costa Concordia.
Kilde: Maritime Executive