Containerskibe vokser hurtigt 2.000 TEU
Det japanske værft Imabari Shipbuilding har vundet en ordre på 11 mega-boxships knyttet til en charter aftale med Evergreen. Men værftet opgiver på hjemmesiden størrelsen til 20.000 TEU, mens den taiwanske ejer tidligere på ugen annoncerede, at man havde bestilt 18.000 TEU skibe.
Skibene er blevet bestilt af japanske Shoei Kisen Kaisha, selv om Imabari kun skriver, at aftalen om levering af de miljøvenlige og energieffektive skibe, er blevet udviklet i samarbejde med Marubeni Corporation for ”oversøiske rederier”.
Containerskibene, der pludseligt øger kapaciteten med 2.000 TEU, har en længde på omkring 400 meter og en bredde på cirka 59 meter, omtrent samme størrelse som Maersk Lines Triple-E skibe. Det første er planlagt til levering tidligt i 2018. Skibene anslås til at koste mellem 151 og 160 millioner dollar hver.
Det er dog ikke første gang, man ser containerskibe vokse, fra de bliver bestilt. Da Mærsk søsatte det første E-klasse skib, Emma Mærsk fra Lindø-værftet i 2006, var kapaciteten opgivet til 11.000 TEU. Denne har efterfølgende vist sig meget større, så det officielle tal fra Maersk Line i dag lyder på 15.500 TEU.
i Kilde: Imabari Shipbuilding og TradeWinds