Containerskib med farligt affald til Aarhus
MSC Flaminia , der i sommeren 2012 brød i brand på Atlanterhavet, ankommer i slutningen af november til Aarhus med 25.000 tons farligt affald om bord. Affaldet skal fjernes fra skibet i Århus og på Fayard.
”Vi er tilfredse med, at vores ekspertise igen er efterspurgt i denne sidste runde af en kompliceret miljøsag, der begyndte med en skibsbrand i internationalt farvand. Vi var med i første runde af oprydningen i foråret 2013, da vi opsamlede og påbegyndte destrueringen af forurenet brandslukningsvand. Nu skal resten af forureningen fjernes fra skibet. Derpå kan det sejle fra Danmark til den endelige reparation”, siger Carsten Fich, adm. direktør i NORD.
NORD, det tidligere Kommunekemi i Nyborg, er gået sammen med Fayard og H.J. Hansen om at løse opgaven. NORD har fået tilladelse af de danske miljømyndigheder til at modtage skibet og dets last af ca. 25.000 tons affald, der klassificeres som farligt affald på grund af branden.
Affaldet består ifølge NORD fortrinsvis af mange ’almindelige’ produkter, der har været i skibets lastrum og containere. De er nu klassificeret som farlige, fordi de har været udsat for en brand.
En mindre del på ca. 350 tons har hele tiden har været klassificeret som ’farligt’, fx lim, gødning og polyester mellem-produkter.
Noget af den samlede mængde affald er metalskrot fra blandt andet skibscontainere. Firmaet H.J. Hansen er med på opgaven og skal tage metalskottet ud af skibet og genanvende metallet. Den proces sker først ved Aarhus Havn for at mindske dybgangen inden turen går via Odense Fjord til Fayard hvor skibet kommer i tørdok. Her foregår hovedparten af håndteringen og den midlertidige opmagasinering af affaldet, der over en periode på nogle måneder fragtes på lastbiler til NORD’s højtemperaturovne i Nyborg.
Kilde: NORD