Containerkran fældes på Esbjerg Havn
Esbjerg Havns 350 tons tunge containerkran blev mandag aften lagt ned. Den mere end 40 år gamle containerkran, der ikke længere er i brug, blev fældet for derefter at blive skåret op til jernskrot og genanvendt.
Containerkranen er produceret på Aarhus Maskinfabrik og blev leveret til Esbjerg Havn i 1973. Dermed er den en af Danmarks ældste af slagsen. Jernet i kranen skal nu genbruges til produktion af nye jernplader eller jernbjælker. Næsten 100 procent af kranen bliver genanvendt.
Årsagen til skrotningen er, at Esbjerg Havn har indstillet containertransporten for i stedet at skabe plads til havnens øvrige forretningsområder. Containertransporten har i mange år været en mindre del af aktiviteterne på Esbjerg Havn. Til gengæld er RO/RO-transporten på havnen steget markant.
At Esbjerg Havn nu endeligt har taget afsked med containerkranen er udtryk for, at Esbjerg Havn har specialiseret sig i RO/RO-transport. Med åbningen af motorvejsstrækningen helt ned til havneområdet og med et vidt forgrenet rutenetværk er Esbjerg Havn i dag den førende RO/RO-havn i Danmark.
Det er H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S, der står for hele nedbrydningsprocessen. Først blev kranen miljøsaneret, dvs. renset for olie og andre materialer, der kan være farlige for miljøet. Derefter blev den lagt ned i en kontrolleret operation ved at svække centrale dele af kranens konstruktion.
FAKTA: Esbjerg Havns containerkran
•Den mere end 350 tons tunge containerkran er en såkaldt løbekran med en sporvidde på 33 meter og et udlæg på 33 meter.
•Containerkranen er produceret på Aarhus Maskinfabrik og kostede Esbjerg Havn godt 4 mio. kroner. Den blev bestilt i 1971 og blev leveret til Esbjerg Havn i 1973.
•Kranen er bygget til at laste og losse 40-fodscontainere med en vægt op til 32 tons.
Kilde: Esbjerg Havn