CMA CGM fører metanol-race efter mia-ordre

Franske CMA CGM, der er verdens 3. største containerrederi, har med en milliard-ordre ved to kinesiske værfter på 12 metanoldrevne containerskibe på hver 15.000 teu overhalet Maersk med flest bestililinger på de mere klimavenlige skibe.

Foto: CMA CGM.

Den samlede ordre omfatter også fire LNG-drevne giganter på hver 23.000 teu og løber op i samlet 3 mia. dollar og er dermed den største ordre, der er afgivet til kinesiske værfter, skriver flere medier.

Aftalen med China State Shipbuilding Corporation (CSSC) blev underskrevet af topchefen Rodolphe Saadé under den franske præsident Emmanuel Macrons statsbesøg i Kina i sidste uge.

Det franske containerrederi bestilte i juni i fjor seks metanoldrevne containerskibet med en kapacitet på 15.000 teu og senere yderligere 12 ifølge TradeWinds

Maersk, der var det første rederi til at bestille metanol-drevne containerskibe, har i alt 19 af typen i i ordre. Det første - et feederskib - bliver allerede leveret til efteråret.

Det danske selskab har dog fortsat den meste ambitiøse plan for en grøn omstilling med et mål om at blive netto-nul-udledende allerede i 2040, mens CMA CGM giver sig selv ti år mere til at nå det mål.

-emte.

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023