CIP klar med brintprojekt uden statsstøtte

Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er klar med et koncept, der skal producere brint på en - ekstra - dansk energi-ø i Nordsøen, drevet af havvind fra nye møller med en kapacitet på 10 GW. Det kræver op mod 200 mia. kr. i investereringer, men de kan findes uden statsstøtte, lover CIP.

Den nye BrintØ skal ifølge CIP´s plan placeres på Dokker Banke. Ill: CIP.

Det lyder som et godt tilbud til den danske regering, der forleden underskrev den såkaldte Esbjerg-erklæring, der vil 10-doble produktionen af havvind i Nordsøen i samarbejde med Tyskland, Holland og Belgien.

Altså endnu mere grøn energi i form af brint, der kan erstatte olie og gas til fly, skibe, lastbiler og den tunge industri. Og efterspørgslen er så stor, at private investorer kan tage hele risikoen ved projektet, der således ikke kræver statsstøtte eller garantier.

“Det, vi oplever i markedet, er, at der vil være en stor betalingsvilje for den grønne brint, som gør, at det kan hænge sammen uden støtte. Vi mener, at det er de private aktører, som skal tage risikoen for at opføre projektet og finde aftagere rundt omkring i Europa,” siger Thomas Dalsgaard, partner i CIP, til Finans.

CIP er i forvejen involveret i projektet om etablereringen af den energi-ø i Nordsøen, som regeringen har planlagt. Selskabet er med i et konsortium med PFA, PensionDanmark og energiselskabet Andel.

Den BrintØ, som CIP nu foreslår skal ligge på Dokker Banke ca. 300 km ude i Nordsøen og huse de store elektrolyseanlæg, der skal omdanne den grønne strøm til brint. Fidusen er, at det er billigere at transportere print end at sikre transport af strømmen til land.

“Dette er afløseren for olie og gas. Man kan simpelthen lave et grønt gasprodukt ude i Nordsøen til at afløse det sorte gasprodukt fra Nordsøen. Det er også det, der gør, at de store olieselskaber er meget interesserede i at arbejde med disse ting,” Thomas Dalsgaard til Finans.

Og hvis projektet kommer i gang med det samme, vil øen kunne stå klar til produktion i slutningen af 2020´erne, fremgår det af pressemeddelelsen fra CIP.

“Det er kritisk, at det danske flag bliver plantet hurtigt og strategisk i den nye udbygning af grøn energi infrastruktur i Nordsøen. Dette vil hjælpe med at sikre, at både vores og fremtidige danske og europæiske generationer fortsat kan nyde godt af den bæredygtige og uudtømmelige energikilde, som Nordsøen byder på,” siger Thomas Dalsgaard.

Men hvis BrintØ skal stå klar inden 2030 kræver det ifølge CIP, at staten lader de private aktører styre en langt større del af udviklingsprocessen og ikke kræver at eje en majoritetsandel af projektet.

“Statens interesser skal selvfølgelig sikres. Det kan f.eks. ske ved, at de private aktører betaler for adgangen til et bestemt område, ligesom man også kan lave aftaler om, at staten får andel i upsiden, hvis det viser sig at gå rigtig godt,” siger Thomas Dalsgaard.

Klimaminister Dan Jørgensen ønsker ifølge Finans ikke at tage stilling til forslaget fra de grønne kapitalforvaltere i CIP på nuværende tidspunkt.

Kilde: Finans og CIP

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Relateret indhold

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Norske Equinor investerer i Ørsted

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler åbner nyt kontor i Taiwan

30.08.2025Maritimedanmark.dk

Dronepartnerskab vil skabe automatiserede havvindmølleparker

26.08.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler overskud på 168 millioner euro

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Northern Lights lagrer første CO₂

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Nyt stort norsk olie- og gasfund

13.08.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted dropper CO2-fangst som forretningsområde

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Ny undervandsdrone skal beskytte dansk infrastruktur

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle