Bygningen af nye DFDS-skibe skrider frem
Det første af de fire store ro/ro skibe - med en kapacitet på 6.700 lanemeter - som DFDS er ved at få bygget på Jinling værftet i Kina, tager form. Nye billeder offentliggjort af rederiet viser, at første sektion af hoveddækket nu er på plads.
Foto: DFDS.
Kapaciteten på 6.700 lanemeter svarer til omkring 450 trailere. Størrelsen medfører en reduktion af omkostningen og miljøpåvirkningen pr. fragtenhed. Begge skibe planlægges indsat i DFDS' rutenetværk på Nordsøen.
Skibene repræsenterer en ny generation af miljøvenlige fragtskibe (ro-ro), der overholder miljøreglerne fra den nye IMO-standard EEDI (Energy Efficency Design Index). Hertil kommer scrubbere for at fjerne svovl, systemer til behandling af ballastvand og en række energibesparende tiltag.
De nye ro/ro skibe er udstyret med et rampesystem med tre uafhængige agterramper samt interne ramper på hver side i skibene. Det betyder, at de kan lastes og losses på meget kort tid.
Skibene, der er de største fragtskibe nogensinde i DFDS flåde, koster omkring en halv milliard kroner stykket. Det første skib ventes leveret i 2019/2020.
Redaktionen