Briterne vil have svovldebat
Det britiske Chamber of Shipping vil have sat gang i en debat om de store økonomiske og miljømæssige effekter, som de skærpede svovlkrav, der træder i kraft 1. januar, vil føre med sig. Den 18. juni skal der være en debat i det britiske parlamentet foranlediget af den britiske shippingorganisation.
Det britiske Chamber of Shipping støtter en reduktion i svovludledningen, som træder i kraft 1. januar 2015, men mener, at det bliver gjort på en måde, som kommer til at koste jobs i den maritime sektor. Den nye teknologi, som kan sikre en lavere svovludledning, er først nu ved at fungere, og det kan tage op til to år, før det fungerer effektivt på alle skibe.
Hvis de skærpede krav til svovludledning bliver gennemført, før teknologien er klar, kan mere end 2.000 britiske maritime jobs blive tabt, viser en ny rapport. Samtidig vil antallet af lastbiler på vejene blive øget med flere tusind, og der vil blive udledt mere end 12 millioner ton CO2 yderligere i forhold til i dag.
Herhjemme mener Danmarks Rederiforening, at problemet ikke så meget er den ekstraregning til indførelse af ny teknologi, som kravene påfører erhvervet. Problemet er snarere, at det på nuværende tidspunkt ser ud til, at reglerne ikke bliver håndhævet, da det stort set ikke får nogen konsekvenser for de rederier, som ikke overholder reglerne.
Kilde: World Maritime News