Brexit: Rederier frygter for offshore
Danske Rederiers største frygt ved Brexit er, at britisk protektionisme vil forhindre danske rederier i at arbejde på den engelske sokkel. Det kan betyde tab af indtjening og danske arbejdspladser i rederierne.
Den britiske rederiforening og britiske fagforeninger har allerede været ude med krav om, at der efter et Brexit skal gælde særlige regler om beskæftigelse af britisk arbejdskraft, hvis et udenlandsk selskab skal kunne indgå kontrakter om arbejde på den britiske sokkel.
“Og det vil klart være den værste konsekvens af Brexit,” siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier til Maritime Danmark. Han ser helst, at forhandlingerne om Brexit ender med slet ikke at få nogen konsekvenser for rederiernes virke, men erkender, at det nok er tvivlsomt.
Ud over kampen for at bevare en fri og lige adgang til kontrakter på den britiske sokkel af hensyn til offshore rederierne, har Jacob K. Clasen to andre væsentlige ønsker: “Vi ønsker, at samhandlen også efter et Brexit bliver så nem som muligt, så containere og skibe kan flyde så let som muligt gennem de britiske havne. At der med andre ord ikke bliver indført nye og besværlige toldprocedurer,” siger han.
“Et tredie ønske er, at EU-landene efter Storbritanniens udtræden af EU kommer op på dupperne, fordi vi allerede nu ved, at briterne vil søge at gøre det endnu mere attraktivt at drive skibsfart ud af Storbritanien. Her skal EU landene være klar til at reagere og sikre konkurrencedygtige rammevilkår,” siger Jacob K. Clasen.
Danske Rederiers ønsker ligger på linje med de ønsker, som den europæiske skibsrederforening ECSA fremlagde onsdag. ECSA´s tre primære ønsker er: -
En fortsat gnidningsfri søtransport mellem Storbritanien og EU -
Fri bevægelighed for søfolk (uanset nationalitet), medarbejdere på land og passagerer. -
Fortsat markedsadgang til briternes handels og offshore sektorer.
Samlet set kan ønskerne summeres til et europæiske og dansk håb om, at Brexit slet ikke får indflydelse på industrien. “Vi ønsker først og fremmest et status qvo,” som Jacob K. Clasen udtrykker det.
Redaktionen