Blokeret turbo sikrer bedre forbrænding
Man Diesel & Turbo udviklet en teknologi der sikrer optimal forbrænding i skibsmotorer ved at koble én eller flere turboladere ud efter behov. Systemet gør det muligt at veksle mellem fuld skrue og langsom sejlads uden at gå på kompromis med forbrændingen.
”Normalt er et skib skruet sammen til at sejle mest effektivt med en motorydelse på over 70 procent af maksimalydelsen. Men nu, hvor tendensen er, at de fleste hellere vil sejle med 20-40 procents motorbelastning, så er luftgennemstrømningen for lav til effektivt at udnytte de typisk tre-fire turboladere, de største motorer er bygget med”, siger Christian Rudbech Simonsen, der er produktchef hos Man Diesel & Turbo, til Ingeniøren.
Når skibet reducerer hastigheden, får turboladerne ikke kraft nok til at genopfylde cylinderen med luft, og det bevirker, at motorens forbrænding ikke er optimal. Det er denne problematik, Man Diesel & Turbo leverer en fleksibel løsning til.
”Som tommelfingerregel siger man, at en hastighedsreduktion på 25 procent kan spare 57 procent brændstof,« siger Christian Rudbech Simonsen.
Men hvis ikke forbrændingen er optimal, vil man ikke spare helt så meget, som man faktisk kunne.
”Ved at installere en turbolader cut-out, får man en ventil, der kan blokere for en turbolader og derved omdirigere trykket fra den til de andre turboladere. Så vil de resterende turboer bibeholde nok tryk til at føre tilstrækkeligt med frisk luft ind i forbrændingskammeret ved langsom sejlads”, siger udbech Simonsen.
Ønsker kaptajnen at sejle hurtigt igen, åbner cut-out’en igen og lader alle turboer bidrage.
”Det er vigtigt for mange rederier, når de retrofitter deres skibe til slow steaming, at de stadig har muligheden og fleksibiliteten til at kunne sejle stærkt igen, hvis billedet ændrer sig”.
Kilde: Ingeniøren