Berlau: Gode grunde til at genåbne sag

Et politisk flertal Folketinget har besluttet, at Statsadvokaten skal gennemføre em ny undersøge af branden om bord på Scandinavian Star. Forhandligssekretær i 3F Henrik Berlau mener, at man i den forbindelse også bør se på Søfartsstyrelsens rolle i sagen.

Debatindlæg

Af Henrik Berlau, Forhandligssekretær 3F.

Det er forståeligt, at de efterladte fortsat er tvivlende overfor, hvem der egentligt var ansvarlig for de omkomnes død og forlanger klarhed over de mange ubesvarede spørgsmål. Fokus har især været rettet mod ejerforhold og motiv.

Fra faglig side er spørgsmålet også et spadestik dybere. Hvordan kunne en nyindsat færge under det notoriske bekvemmelighedsflag Bahama, kendt for elendig sikkerhed, med plads til flere hundred passagerer blive indsat på en ny rute mellem de to søfartsnationer Danmark og Norge, uden at søfartsmyndighederne kontrollerede sikkerheden ombord?

Ulykkesrapporten konkludere, at medvirkende til omfanget af ulykken var en utrænet besætning, der ikke kendte skibet, ikke kunne kommunikere med passagererne p.g.a. sprogvanskeligheder, at der ikke var holdt brand og redningsøvelser, at der end ikke var en brandrulle der svarede til den ombordværende besætning. Hertil kom at vigtige tekniske forhold, som at branddøre ikke kunne lukke og ilden dermed fik frit løb.

Rapporten peger også på at skibet blev sat i fart, uanset det ikke var klargjort, og at håndværkere måtte sejle med og klargøre under sejladsen.

Uden tvivl ville et syn fra søfartsstyrelsen have afsløret disse og mange flere forhold og skibet ville have været stoppet indtil disse forhold var afklaret. Rederiet ville næppe heller have vovet at stille op med en inkompetent og utrænet besætning ved et syn.

Færgeruten åbnede den 30 marts 1990. Og ulykken, der kostede 158 passagerer livet, skete den 7. april 1990, - altså en uge efter.

Søfartsstyrelsen forklarede efter ulykken at danske myndigheder ikke havde pligt til at kontrollere et Bahama flaget skib - og kun skulle kontrollere 25 procent af udenlandskflagede skibe, der anløb dansk havn. Ved henvisninger til vanskeligt tilgængelige internationale søfartsregler og forkortelser designet til Handelsskibe begravede de med dette sandheden.

Der var tale om en undvigende forklaring og bevidst valg af et andet regelsæt end det mest nærliggende efter ulykken var sket. Søfartsstyrelsen havde nemlig hjemmel til at kontrollere Scandinavian Star. En færge indsat mellem Danmark og Norge er et indlysende anliggende for disse landes søfartsmyndigheder, ikke mindst fordi passagererne har en klar og berettiget forventning herom. Der har ikke hverken før eller siden været udenlandske færger med fast anløb til Danmark, hvor søfartsstyrelsen ikke kontrollerer sikkerheden. Er skibet under udenlandsk flag, sikrer man sig flagstatens kontrol er kompetent.

Det giver simpelt hen ingen mening at hævde at Scandinavian Star kunne have sejlet mellem Danmark og Norge efter 25 procent reglen. Så kunne de jo have sejlet der i de næste 20 år uden nogensinde at blive kontrolleret.

Dette var en søgt og til lejligheden udarbejdet forklaring, der skulle dække over et myndighedssvigt, der i sidste instans kunne gøre staten erstatningsansvarlig.

I årene efter ulykken er der kastet mere lys over begivenhederne og forklaringer vist at det står klart at søfartsstyrelsen godt vidste at ruten blev åbnet og Scandinavian Star indsat. Faktisk havde styrelsens et kontor i Frederikshavn, hvor skibet lå. Og to medarbejdere var da også på plads på kajen, da Scandinavian Star lagde til første gang. Ikke på en privat vandring på kajen, men for at kontrollere skibet, inden det blev indsat på ruten.

Omstændigheder der aldrig er blevet nærmere klarlagt gjorde at dette blev udskudt til senere og til skibet var forventet klargjort.

Spørgsmålet er derfor:

- Havde Søfartsstyrelsen efter havnestat regler truffet en beslutning om ikke at ville kontrollere Scandinavian Star, selvom de havde hjemmel dertil?

- Havde de truffet en beslutning om at Scandinavian Star skulle behandles efter flagstats regler og dermed 25 procents reglen?

- Traf de beslutning om valg af regelsæt før eller efter ulykken var sket?

- Lukkede Frederikshavns kontoret øjnene for en ny færge der lå lige foran dem i havnen?

- Hvor befandt Søfartsstyrelsen Frederikshavn inspektører sig i dagene mellem 30. marts og 7. april - og hvad lavede de?

- Var det aftalt at besigtige skibet senere?

Søfartsstyrelserne i både Danmark og Norge slap let fra deres pligtforsømmelser ved at påstå uklarhed om hvilket regelsæt, der i praksis skulle følges.

Jeg er flere gange i debatten om dette emne blevet mindet om, at ingen kan have interesse i at myndighederne bliver bebrejdet deres indsats - og at indsatsen bør rettes mod de reelle ansvarlige nemlig rederne og eventuelle bagmænd.

Jeg er enig i at rederne og eventuelle bagmænd skal nagles for deres handlinger. Men myndigheder er netop borgerens værn mod skrupelløse handlinger, og eventuel svigt i dette er også ansvarspådragende. Hidtil har Søfartsstyrelsens forklaringer ganske enkelt være for tynde og utroværdige.

Spørgsmålene om ansvaret for 158 mennesker død svæver nu 20 år efter stadig i luften, og en genåbning af sagen bør derfor også omfatte ovenstående emner

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Anti-Bribery and Corruption - Global (E-learning course - afholdes løbende)

This global course provides an overview of the rules and regulations associated with bribery and corruption in the workplace. You will learn about the legislation outlined in different anti-Bribery laws and how this translates into the workplace. You will also gain knowledge and awareness on what appropriate actions you should take if you have any concerns relating to bribery and corruption.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course