Ballastvandkonvention endelig på vej
Efter at Indonesien den 24. november ratificerede ballastvandkonventionen ser det endelig ud til, at ballastvandkonventionen kan træde i kraft fra og med den 24. november 2016. Det løser imidlertid ikke alle problemer, påpeger International Chamber of Shipping (ICS).
ICS mener, at det nu påhviler IMO at færdiggøre revideringen af de guidelines til godkendelse af ballastvandsystemer, der skal sikre, at skibsredere kan være sikre på, at det dyre udstyr, de er nødt til at investere i, er effektivt og lever op til kravene ved havnestatskontrol.
Det, at konventionen træder i kraft, løser dog ikke de problemer, der er i USA. USA stiller nemlig andre krav til ballastvandsystemerne end IMO, og USA er ikke en del af IMO-konventionen. De amerikanske myndigheder kræver, at alle skibe, der udleder ballastvand i amerikansk farvand, har udstyr ombord, der er godkendt af den amerikanske kystvagt. Disse regler trådte i kraft i januar 2014. Skibe, der har skullet leve op til de amerikanske regler, har derfor fået en tilladelse til at installere et såkaldt Alternate Management System (AMS), der er godkendt af den amerikanske kystvagt. Sådan en AMS er dog kun blevet godkendt for en periode på fem år, hvorefter et system, der er fuldt accepteret af den amerikanske kystvagt, skal installeres, og kystvagten garanterer ikke, at AMS-systemet bagefter får en fuldstændig godkendelse.
Det kan have kostet et sted mellem 1 og 5 millioner dollar pr. skib at installere et AMS-system, og skibsrederne risikerer, at de skal udskifte systemet efter fem år. Det drejer sig især om dem, som har installeret et UV-system.
For øjeblikket er der over 50 systemer, der er godkendt af IMO, men færre end 20 producenter har i sinde at få deres system godkendt i USA. Konflikterne mellem kravene fra henholdsvis IMO og USA kan føre til, at der er skibe, der ikke kan sejle i amerikansk farvand, når først IMO-konventionen træder i kraft, påpeger ICS.
Kilde: International Chamber of Shipping