Analyse: Flere miljøkrav kan stå for fald
Den alliance af lande med Rusland i spidsen, der stod bag sidste uges opsigtsvækkende udsættelse af skærpede miljøkrav til skibsfarten, vil også gå til angreb på andre udgiftskrævende miljøtiltag. Det vurderer Ingeniøren i en ny analyse.
Den nye ‘sorte’ alliance i international skibsfart vil ifølge de branchekilder som Ingeniøren har talt med, sandsynligvis ikke standse sit angreb her, men tværtimod fortsætte sine bestræbelser på at afmontere bindende miljøkrav til skibstrafikken, så snart de dukker op i horisonten.
Det næste angrebsmål kunne være de nye emissionskrav i det nordeuropæiske ECA-område der træder i kraft den 1. januar 2015, og som indebærer, at grænsen for svovl sænkes til 0,1 procent.
Den russiske rederibranche er dybt afhængig af Nordsøen og Østersøen, og krav om installation af ny teknologi om bord på skibene er vanskelige at imødekomme for den kriseramte russiske rederibranche.
Lykkedes det russerne, med støtte fra bl.a. Grækenlang og Polen, også at rokke ved ECA-kravene, vil det være skidt, ikke kun for luftkvaliteten i Danmark, men også for den maritime industri.
De største spillere i den maritime cleantech-industri er ikke i fare for at dreje nøglen om. Men de kommer sandsynligvis til at brænde sig på samlede udviklingsomkostninger på flere hundrede millioner kroner, som i bedste fald først vil være hentet hjem på den anden side af 2020.
Værst ser ud for gruppen af små og mellemstore teknologivirksomheder, som i de seneste år har skruet op for innovationsomkostningerne for at være med på verdensmarkedet i samme øjeblik, IMO-kravene ville betyde en kraftig stigning i efterspørgslen. Det er virksomheder som Haldor Topsøe, som har udviklet maritime SCR-katalysatorer. Og det gælder også virksomheder som Vestergaard Marine Service og Desmi Ocean Guard, som begge har brugt mange år og mange penge på at skabe de nødvendige produkter og være klar, når markedet for teknologi til rensning af ballastvand for alvor ville lægge fra land i 2014.
Kilde: Ingeniøren