Ældste Lauritzen-skib sejlet til ophugning
Så kunne den ikke mere. Det ældste eksisterende skib fra J. Lauritzens flåde har sejlet sin sidste sømil og anløb den kinesiske havn Zhoushan for at blive lavet om til genbrugsmaterialer. Det sker efter 56 år på havene og dermed trækker Panama-skibet Mariner tråde langt tilbage i tiden.
Mariner, som var skibets navn, og som havde navnet Kaisa Dan, da det sejlede i J. Lauritzens røde skrogfarve, virkede i de seneste 44 år som boreskib.
Det blev i 1974 ombygget med et boretårn, som var placeret midt på skibets gamle lastluger og i den rolle udførte skibet opgaver for det internationale rederi Fugro Marine Services, der udfører survey- og bundprøve-opgaver over hele verden. Senest har Mariner udført disse opgaver i det Fjerne Østen bl.a. i Indonesien.
Men nu valgte Frugo Marine altså at sige at det er slut med netop Mariner, som 27. juli 2018 blev afleveret i Zhoushan efter lang og tro tjeneste.
Mariner eller Kaisa Dan trækker som nævnt tråde helt tilbage til begyndelsen af 1960’erne, da J. Lauritzen var i gang med en storstilet flådefornyelse. En række skibe blev kontraheret via Otto Danielsens mæglerforretning i København og en del af disse ordrer gik til det hollandske værft Bijker’s Aannemings i Gornichem.
I en serie på tre søsterskibe fik det første skib navnet Kaisa Dan. Det var nybygning nr. 166, som blev leveret 13. juli 1962. De øvrige to søsterskibe fik navnene Raila Dan og Sirpa Dan.
Læs hele artiklen om det tidligere Kaisa Dan i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: