ACL med ny tonnage på Nordatlanten
ACL, Atlantic Container Line, indsætter fra i morgen – fredag den 18. december – ny tonnage mellem Hamburg og Nordamerika. Det sker med det første af fem nye Con/Ro-skibe i G4-klassen, som bryder med alt, hvad man hidtil har set designmæssigt, rummæssigt samt, når det gælder flersidet lastemuligheder.
Det er kort og godt et multiskib designet til vejrforholdene i Nordatlanten. ACL’s slægtsskab med moderselskabet, italienske Grimaldi Group, lader sig ikke skjule. Nogen skønhedsåbenbaring er skibet ikke, men effektivt – typisk Grimaldi-stil – ganske imponerende, som Maritime Danmarks medarbejder, Jens Nørgaard, ved selvsyn kunne iagttage, da det nye skib ”Atlantic Star” løb ind i Hamburg Havn.
Skibet er bygget i Kina hos Hudong-Zhonghua Shipbuilding Yard i Shanghai og er fra i morgen klar til at stikke af på jomfruturen.
Det nye skibsdesign giver plads til 3.800 TEU, 1.300 biler, tungt gods i overstørrelse, der kan lastes på det næsten 29.000 kvadratmeter store ro/ro-dæk med en maksimal højde på 7,7 meter. Kapaciteten er forøget med 105 procent i forhold til G3-skibene, der havde en ro/ro-kapacitet på 45 procent.
”Atlantic Star” kan derudover transportere 31 procent flere biler på skibets nederste dæk. Con/Ro-skibet er 296 meter langt og 38 meter bredt. Den samlede lastekapacitet er på 45.000 ton. Fuldt lastet stikker skibet 11,5 meter og har dermed ingen problemer på Elben.
CO2-udledningen er 65 procent lavere i forhold til sammenlignelige skibe i den oceangående størrelse. ”Atlantic Star”s fire søsterskibe leveres fra værftet i Shanghai i løbet af 2016.
Kilde: Redaktionen og Port of Hamburg