80 procent af CO2-udslip fra store skibe
På Nor-Shipping 2017 fremlagde forskere fra DNV GL et studie, der påpeger det svære i at reducere skibenes CO2-udledning. Store fragtskibe udleder 80 procent af skibenes drivhusgasser, men de er også branchens mest effektive og det kan gøre det svært at opnå yderligere forbedringer.
”Dette er et paradoks, men hvis vi ønsker at reducere vores drivhusgasemissioner, skal vi faktisk forbedre de bedste kunstnere”, siger Christos Chryssakis, DNV GLs koncernleder for grønnere shipping.
Kun 35 procent af flåden, for det meste store bulkskibe, tankskibe og containerskibe, står for 80 procent af skibsfartens brændstofforbrug, ifølge Chryssakis. Desværre er det allerede flådernes mest effektive fartøjer pr. Ton-mile.
Blandt andet tyder hans analyse på, at lavemissionsteknologier, som realistisk kan anvendes på store skibe, LNG brændstof, avancerede skrogbelægninger, Flettner rotorer mv. - er de vigtigste fra et drivhusgasperspektiv. Desuden peger undersøgelsen på behovet for global snarere end national regulering, da små operatører i territorialfarvande er ikke den største kilde til emissioner.
Reduktion af CO2-udslip fra de største skibe kan være sværere, hvis begrænsninger af SOx-emissioner får rederne til at installere scrubbere. Des gør det muligt for store skibe at bruge fuel med højt svovlindhold samtidig med at kravene til SOx overholdes, men de reducerer brændstofeffektiviteten og øger CO2-udledningen med en lille procentdel.
Kilde: Maritime Executive