Wärtsilä på vej med motortest af ammoniak
Ammoniak kan være en af løsningerne på skibsfartens jagt på et CO2 frit brændstof, og nu skal en fuldskala test af ammoniak i en firetakts forbrændingsmotor give flere svar på mulighederne til Wärtsilä, der står bag forsøget sammen med Knutsen OAS Shipping og Repsol.
Det er et statsfinansieret norsk udviklingsprogram, der støtter forsøget med 20 mio nkr. “Vi er meget glade for at kunne støtte udviklingsarbejde, der kan føre til et øget forbrug af ammoniak som brændstof i shipping og offshore-sektoren,” siger den norske olie- og energiminister Tina Bru i en pressemeddelelse fra Wärtsilä.
Målet er at fuld-skala forsøget kan bane vej for brugen af ammoniak som brændstof i skibe indenfor få over. Flere rederier - bl.a. Maersk - ser ammoniak som et muligt CO2-frit brændstof, men der er fortsat store udfordringer på vejen - også selvom motorforsøget går godt.
Den største udfordring er at skabe et øko-system til grøn produktion og distribution af ammoniak globalt, hvilket er en opgave, som skibsfarten ikke kan tage på sig alene, men som kræver bredt samarbejde.
“En fremtidig implementering af ammoniak som et CO2 frit brændstof, kombineret med ren energiproduktion fra havvind eller andre vedvarende energikilder kan være starten på en ny industriel æra for den norske industri,” siger Egil Hystad, der er direktør for innovation i Wärtsilä Marine Business.
Testen skal gennemføres på det norske center for bæredygtig energi - Sustainable Energy Catapult Centre - i Stord i løbet af 1. kvartal næste år.
MAN Energy Solutions oplyste for nylig, at selskabet forventer at have den første ammoniak-drevne maskine klar til salg i 2024. Afdelingen i København tog for kort tid siden i mod en ny test-maskine, der skal bruges i udviklingen.
Kilde: Wärtsilä