Viking Sky: Slæbebåd blev ikke alarmeret

Da Viking Sky udsendte sit mayday, da det uden motorkraft drev mod klippeskærerne ved den norske vestkyst, var slæbe- og supplyskibet Ocean Response blot 100 km væk. Men skibet hørte hverken meldingen fra Viking Sky eller gentagelsen fra den centrale norske redningskommando.

De nye oplysninger er kommet frem i den efterfølgende undersøgelse af hændelserne omkring Viking Sky, der i værste fald kunne have ført til en katastrofe, hvis det ikke var lykkedes at få skibet holdt fri af skærerne.

Ocean Response er en del af redningsberedskabet i Equinor og var på vej sydpå blot 55 sømil fra det nødstedte krydstogtskib, da alarmen gik. Hvis mandskabet på Ocean Response havde hørt nødsignalet, ville de kunne have været fremme

ved Viking Sky på omkring fire timer.

Men nødsignalet blev sendt ud over VHF-radioen og Ocean Response var for langt væk til at opfange det.

“Det eneste vi hørte på radioen var, at der blev sagt noget i retning af “er der mange folk” fra en helikopter. Så blev der stille. Vi var for langt væk," Runar Eide, kaptajn på Ocean Response.

Skibet fortsatte derfor væk fra Viking Sky, mens den norske hovedredningscentral samtidig forberedte sig på en mulig katastrofe,

indkaldte ekstra mandskab og sendte fem helikoptere i luften.

To mindre fartøjer var hurtigt fremme ved Viking Sky, men de havde ingen mulighed for at kaste en trosse og slæbe det store krydstogtskib.

På Ocean Response hørte man intet fra redningscentralen. Først da selskabet, der forsikrer Viking Sky gik i aktion for at finde fartøjer, der var egnede til at bjærge skibet, blev Ocean Response kontaktet. Det skete kl. 18.35 - næsten fem timer efter det første nødsignal fra Viking Sky.

Kaptajn Eide kaldte sit mandskab på broen og fortalte, hvad der var i vente. Så blev kursen sat nordover og efter ca. ni timer var skibet fremme. Det lykkedes at få kastet en trosse ombord på Viking Sky, der på det tidspunkt havde fået gang i tre af sine fire motorer. Herefter gik turen mod havnen med de knap 1000 passagerer og besætningsmedlemmer, der fortsat var på skibet efter helikopter-evakueringen af ca. 450 ombord.

Kilde: Sysla Maritime

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Første billeder af sunket forskningsskib

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Dansk pirat-historie går verden rundt

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Vild video viser orkanen Milton fra sejlende drone

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark