Viking Sky: Kritik af beslutning om at sejle

Ovenpå lettelsen over, at næsten alle kom uskadte fra den dramatiske situation der opstod ombord på det norske krydstogtskib Viking Sky, der lørdag blev ramt af et blackout og var meget tæt på at gå på klippegrund - begynder kritikken nu at rejse sig.

Viking Sky ankommer til Molde .

Alle er enige om, at krydstogtskibets besætning gjorde en fantastisk indsats da ulykken var indtruffet, og at de norske helikopterbesætninger ydede en næsten heroisk indsats.

Kritikken går på, om Viking Sky i det hele taget burde være sejlet ud, velvidende at der var varslet storm, og at skibet ville passere gennem et af de farligste farvand langs den norske kyst.

Professor i marineteknik ved Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, Svein Kristiansen, siger til NRK, at man ofte hæfter sig ved redningsoperationerne og ikke ved, om skibet i det hele taget burde være sejlet ud.

”Man ser ikke det helt fundamentale: Et krydstogtskib med over 1.300 mennesker om bord sejler ind i et farvand, velvidende at det oppiskede hav og bølgehøjderne gør, at man ikke vil kunne bruge sine redningsbåde hvis noget går galt. Det er skandaløst”, siger Svein Kristiansen.

Andre hæfter sig ved, at Hurtigruten - der må siges at kende den norske lyst bedre end de fleste - valgte at holde de færger der skulle passere det samme farvand - Stad og Hustadvik - i havn, hvilket kun sker få gange om året.

Tirsdag fortsætter de norske myndigheder deres undersøgelse af Viking Sky og indsamling af data der sammen med besætningens forklaringer kan kaste lys over, hvad første til at alle skibets fire motorer satte ud. En situation der ikke burde kunne opstå.

Mandag var dykkere i vandet for at undersøge skibet for skader, men også for at konstatere, om kølevandsindtaget var stoppet eller på andre måder beskadiget. Men det blev der ikke fundet tegn på.

Mandag kom det også frem, at besætningen angivelig ikke var i stand til at hæve det ene af skibets to ankre, da det lykkedes at starte den ene af hovedmotorerne, og kaptajnen ønskede at sejle længere væk fra kysten. Besætningen var nødt til at kappe ankeret for at skibet kunne sejle væk.

Mandag var ni passagerer fortsat indlagt efter de skader de pådrog sig om bord på krydstogtskibet, hvilket typisk er fald og snitskader. En enkelt passager, en kvinde på 90-år, er forsat i alvorlig men ikke længere kritisk tilstand.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark