Viking Sky: Kritik af beslutning om at sejle

Ovenpå lettelsen over, at næsten alle kom uskadte fra den dramatiske situation der opstod ombord på det norske krydstogtskib Viking Sky, der lørdag blev ramt af et blackout og var meget tæt på at gå på klippegrund - begynder kritikken nu at rejse sig.

Viking Sky ankommer til Molde .

Alle er enige om, at krydstogtskibets besætning gjorde en fantastisk indsats da ulykken var indtruffet, og at de norske helikopterbesætninger ydede en næsten heroisk indsats.

Kritikken går på, om Viking Sky i det hele taget burde være sejlet ud, velvidende at der var varslet storm, og at skibet ville passere gennem et af de farligste farvand langs den norske kyst.

Professor i marineteknik ved Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, Svein Kristiansen, siger til NRK, at man ofte hæfter sig ved redningsoperationerne og ikke ved, om skibet i det hele taget burde være sejlet ud.

”Man ser ikke det helt fundamentale: Et krydstogtskib med over 1.300 mennesker om bord sejler ind i et farvand, velvidende at det oppiskede hav og bølgehøjderne gør, at man ikke vil kunne bruge sine redningsbåde hvis noget går galt. Det er skandaløst”, siger Svein Kristiansen.

Andre hæfter sig ved, at Hurtigruten - der må siges at kende den norske lyst bedre end de fleste - valgte at holde de færger der skulle passere det samme farvand - Stad og Hustadvik - i havn, hvilket kun sker få gange om året.

Tirsdag fortsætter de norske myndigheder deres undersøgelse af Viking Sky og indsamling af data der sammen med besætningens forklaringer kan kaste lys over, hvad første til at alle skibets fire motorer satte ud. En situation der ikke burde kunne opstå.

Mandag var dykkere i vandet for at undersøge skibet for skader, men også for at konstatere, om kølevandsindtaget var stoppet eller på andre måder beskadiget. Men det blev der ikke fundet tegn på.

Mandag kom det også frem, at besætningen angivelig ikke var i stand til at hæve det ene af skibets to ankre, da det lykkedes at starte den ene af hovedmotorerne, og kaptajnen ønskede at sejle længere væk fra kysten. Besætningen var nødt til at kappe ankeret for at skibet kunne sejle væk.

Mandag var ni passagerer fortsat indlagt efter de skader de pådrog sig om bord på krydstogtskibet, hvilket typisk er fald og snitskader. En enkelt passager, en kvinde på 90-år, er forsat i alvorlig men ikke længere kritisk tilstand.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.02.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerhedsfirma advarer: Somaliske pirater er aktive igen

11.02.2025Maritimedanmark.dk

Suez-myndigheden forventer start på normalisering i slutningen af marts

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Lastet olietanker ramt af eksplosion

08.02.2025Maritimedanmark.dk

USA erkender fejludmelding om Panama

07.02.2025Maritimedanmark.dk

Maersk fastholder fokus på mangfoldighed

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Ny dansk strategi for maritim sikkerhed

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Panama: Ikke gratis passage for amerikanske krigsskibe

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 163 millioner dollar

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark