Verdens mest latterlige skib næsten solgt
Matanuska-Susitna Kommune i Alaska er blot et par skridt fra endelig at slippe af med MV Susitna, et prototype fartøj, der er halvt landgangsfartøj, halvt passagerskib. Skibet har kostet lokale skatteydere millioner, mens det bare har ligget i havn og samlet støv.
Susitnas SWATH-skrog blev bygget til en anslået pris på 80 millioner dollar i 2010 på anmodning af Office of Naval Research, ONR, en afdeling af den amerikanske flåde, der var ude på at afprøve nye design, som en gang skulle kunne anvendes til militære fartøjer.
Susitna blev doneret til Matanuska-Susitna Kommune som en færge, der skulle yde service mellem Anchorage og Port Mackenzie og samtidig vurderes af ONR. Men mangel på midler og landingsterminaler forhindrede færgen i nogensinde at komme i drift, så fartøjet har tilbragt størstedelen af sit liv ved en mole i Ward Cove. Det har kostet byen mere end to millioner dollar i havneafgifter og forsikring.
Susitna har faktisk været til salg i årevis, men først i september i år fik kommunen et tilbud på 1,75 millioner dollar på skibet fra det filippinske Røde Kors. Tilbuddet forudsatte, at et par betingelser skal være opfyldt, den største var, at den føderale regering giver tilladelse til salg af det militære prototypefartøj til en udenlandsk enhed. Det er nu sket.
I 2013 blev Susitna udnævnt til ”Verdens mest latterlige skib”, primært på grund af dets latterligt høje pris og sin beviste ubrugelighed. Men faktisk kan det vise sig, at være lige det fartøj Filippinernes Røde Kors har brug for.
Skibet måler 59 meter i længden og er i stand til at medbringe 129 passagerer, plus 20 køretøjer eller et større entreprenørkøretøj. Færgens sænkbare bildæk gør, at den kan variere sin dybgang helt ned til 4 fod, og dermed i praksis fungere som et landgangsfartøj.
Når bildækket omvendt er hejst helt op, kan det krydse hen over havet i høj fart. Fartøjet er endda bygget med et isforstærket skrog, som det første SWATH skrog nogensinde.
Nu afhænger salget af en vellykket reparation af skibets motor, som allerede er blevet godkendt af forsikringen, og tilbagebetaling af mere end 12 millioner dollar i statstilskud fra Federal Transit Administration.
Kilde: Alaska Dispatch News