Verdens første metanolfærge i drift
Den 26. marts blev Stena Lines færge Stena Germanica tilbageleveret efter at have været på værft i et par måneder med det formål at blive konverteret til at kunne sejle på metanol. Konverteringen er nu overstået, og Stena Germanica er tilbage på ruten Kiel-Göteborg som verdens første metanoldrevne færge.
”Vi er meget entusiastiske omkring metanolens muligheder, og det har potentialet til at blive fremtidens maritime brændstof. Vi ønsker at stræbe efter ændring og udvikling i skibsfarten, og med Stena Germanica vil vores miljømæssige påvirkning blive helt anderledes end, hvad industrien har set før”, siger Carl-Johan Hagman, adm. direktør for Stena Line.
Den 27. marts var der en indvielsesceremoni Kiel i anledning af færgens konvertering til metanoldrift, og mandag den 30. marts var der en tilsvarende ceremoni i Göteborg.
Metanol er som brændstof miljøvenligt og omkostningseffektivt og reducerer samtidig udledning af svovl og partikler med 99 procent. Færgens brændstofsystem og motorer er blevet tilpasset af værftet Remontowa i Gdansk, Polen, i samarbejde med Stena Line og Wärtsilä. Teknologien er dual fual, hvor metanol vil være det primære brændstof, men der er mulighed for at sejle på marine gasolie som back-up. Konverteringsprojektet har i alt kostet 22 millioner euro og har fået støtte af EU’s Motorways of the Seas-program.
”Jeg synes, Stena Lines initiativ med at være først i verden til at bruge metanol som et alternativt brændstof er meget tiltalende. Sammen med de imponerende bestræbelser, der er gjort i energibesparelsesprogrammet ESP over flere år, viser det et stort engagement i bæredygtig udvikling. Det viser skibsfarten, både i Sverige og globalt, hvordan man ansvarligt kan beskytte miljøet og klimaet”, siger Ann-Catrine Zetterdahl, direktør for den svenske søfartsstyrelse.
Ved begge ceremonier var prominente gæster tilstede. I Kiel holdt Stenas ejer, Dan Sten Olsson, den indledende tale, mens det i Göteborg var op til Stena Lines adm. direktør Carl-Johan Hagman.
I videoen nedenfor kan man høre mere om metanolprojektet.
Kilde: Stena Line