Venta Maersk skriver historie
Maersks isklasseskib Venta Maersk har for første gang sejlet gennem Nordøstpassagen. Venta Maersk på 3.600 TEU er verdens første kommercielle containerskib, der har sejlet gennem ruten, da den ellers er reserveret til hovedsageligt tankskibe, bulkere og senest passagerskibe.
”Fartøjet forlod Vladivostok Havn den 23. august og passerede gennem Bering Stædet omkring den 6. september. I øjeblikket sejler Venta Maersk ned langs Norges kyst og det ser ud til, atskibet kommer til St. Petersburg i næste uge. Alt er vel ombord. Skibet fungerer godt, og alle systemer arbejder”, siger en Maersk-talsmand til World Maritime News.
Maersk Line har beskrevet sin beslutning om at sende et af sine containerskibe gennem Nordøstpassagen som et forsøg med det formål at undersøge den operationelle gennemførlighed af containerskibsfart gennem Nordøstpassagen og indsamle data. Rederiet ser dog ikke i øjeblikket ruten som et kommercielt alternativ til det eksisterende netværk,
Maersk besluttede at bruge brændstof med ultra-lavt svovlindhold (ULSFO) gennem passagen. Venta Maersk er en del af datterselskabet Seago Lines Baltiske flåde af feederskibe, som er bygget til at opfylde kravene til svovlfattigt brændstof i emissionskontrolområdet , ECA, i Østersøen og Nordsøregionerne.
Beslutningen er af særlig betydning på grund af de miljømæssige problemer, der er opstået i forbindelse med stigende shippingaktivitet i de arktiske farvande. På grund af et større antal fartøjer i Arktis vokse risikoen for kollisioner og hændelser, der kan betyde olieudslip i et område, der mangler tilstrækkelig infrastruktur til at håndtere en olieforurening.
Redaktionen