Vejning af containere vedtaget i IMO
FN’s søfartsorganisation, IMO, godkendte i sidste uge internationale regler, der sikrer vejning af containere, før de transporteres til søs. Reglerne vil øge sikkerheden, medvirke til at forhindre ulykker og forebygge at containere tabes i søen.
Danmark har i flere år arbejdet for bedre vægtoplysninger om containere, der transporteres til søs. Danmark er også blandt initiativtagerne til de nye skærpede regler. Det er en milepæl, at IMO nu har godkendt internationale SOLAS-regler. Reglerne sikrer, at en container ikke lastes, uden at vægten er verificeret efter fastlagte regler, og afskiberen har oplyst skibet og lasteterminalen herom.
Vægten på containere er væsentlig for sikkerheden, da ukorrekte oplysninger kan føre til kollaps af containerstakke, overbordfald af containere og værst tænkeligt, skibsulykker pga. overbelastning af skibe. Det blev senest illustreret, da containerskibet MOL COMFORT brækkede over i to dele. Trods flere forsøg var det ikke muligt at bjærge skrogdelene, som sank, hvorved flere tusinde containere gik tabt. Havarirapporten peger konkret på, at ulykken netop skete pga. overbelastning.
Samtidig bliver containerskibe større og større. Det har derfor stor betydning for skibets stabilitet og skrogets integritet, at man har præcise vægtoplysninger om lasten.
Den korrekte vægt på containerne kan fastlægges på to måder. Det kan enten ske ved at veje den lastede container på en godkendt vejestation. En anden metode er at sikre, at de enkelte enheder i containeren vejes og sammenlægges med containerens egenvægt.
De nye regler forventes at blive vedtaget på søsikkerhedskomitéens møde i efteråret 2014.
IMO's søsikkerhedskomité godkendte desuden internationalt bindende regler for sejlads i Arktisk farvand. En række andre interessante emner blev også behandlet på mødet.
Læe hele referatet fra mødetHER
Kilde: Søfartsstyrelsen