Vejledning om ballastvandregler på vej
I efteråret træder første del af ballastvandskonventionen i kraft. Komplekse regler og køreplaner for den kommende ballastvandskonvention har fået Danske Rederier til at tage initiativ til at udarbejde en vejledning med gode råd for implementering.
”Vores medlemmer følger arbejdet med den nye konvention tæt, og flere har spurgt om, hvordan den rent praktisk skal implementeres. Vores interne fokusgruppe for ballastvand har taget initiativ til at udvikle den nye vejledning for at klæde rederierne bedst muligt på og sikre en ensrettet implementering af kravene i konventionen,” siger Per Winther Christensen, teknisk chef i Danske Rederier.
Danske Rederier er i gang med at udarbejde vejledningen ’The Little Blue Book on Ballast Water’, som skal give besætninger og rederier svar på alle de spørgsmål, der må rejse sig den kommende tid.
Projektet er støttet af den Danske Maritime Fond og udarbejdes af konsulentfirmaet Litehauz. Vejledningen forventes færdig i august og vil være bredt tilgængelig for både danske og internationale rederier og myndigheder på Danske Rederiers hjemmeside.
”Jo tætter vi kommer på konventionens ikrafttrædelse, des flere spørgsmål skal besvares. Vejledningen er et vigtigt værktøj, der kan hjælpe os med en harmoniseret implementering af kravene om bord på vores skibe,” siger Jens Bruun Andersen, newbuilding og project manager i rederiet UltraShip.
Konventionen skal sikre, at der ikke fragtes invasive arter som f.eks. knivmuslinger og dræbergopler fra et farvand til et andet, men reglerne for ballastvandets rensning er komplekse.
I perioden op til at skibene får installeret behandlingsanlæg, men også når anlæggene er installeret om bord, er der en række forhold besætningerne skal have 100 procent styr på for ikke at få problemer i forbindelse med f.eks. havnestatsinspektioner og olieselskabernes inspektioner på tankskibene.
Kilde: Danske Rederier