Vale piratsikrer nye malmskibe
Vale SA har planer om ændringer på nogle af de nye jern-malm skibe, de største der nogensinde er bygget, for at sikre besætningerne mod kapringer af somaliske pirater, rapporter Bloomberg.
”Nogle af skibene skal have specialbyggede sikringsrum, kendt som citadeller, hvor besætningen kan afvente redning, hvis piraterne border
skibene”, sagde Peter Kavanagh, virksomhedens sikkerhedsofficer, i forbindelse med en konference i Hamburg.
Piratangreb i Adenbugten, Det Røde Hav og ud for Somalia, et areal større end Europa, blev næsten femdoblet mellem 2007 og 2011 til en rekord på 236, ifølge det
London-baserede Internationale Maritime Bureau.
”Rederierne har behov for at styrke citadeller på eksisterende skibe, fordi pirater kan ofte skyde gennem deres døre og vinduer. Vi er den eneste virksomhed jeg kender, der gør det. Jeg tror ikke, ret mange har indset det endnu. Det er at kalde noget et citadel, uden det virkelig er det”, sagde Kavanagh .
Vale, der i forvejen ejer og driver 52 skibe, bygger 35 af verdens største jern-malmskibe, hvoraf selskabet selv ejer de18. Det nye design vil gælde for de virksomhedsejede skibe, der endnu ikke er leveret. Nogle af de skibe, krydser Det Indiske Ocean påvej til Oman med malm.
De sikringsrum, der anbefales efter industriens retningslinjer, vil have uafhængig satellitbaseret kommunikation samt fødevarer og medicin til tre dage. De vil også gøre det muligt for besætninger til at kontrollere skibet, sagde Kavanagh.
Omdirigering af skibe fra risikofyldte områder forlænger rejsetiden med tre dage, og koster 70.000 dollars om dagen ekstra til brændstof, eller omkring 78 procent af den ekstra udgift, sikring vil koste. Vale har brugt bevæbnede vagter på alle skibe, der sejler til Oman siden juli.
Kilde: PortNews