Ukrainsk korneksport ramt af forsinkelser
Der er opstået lange ventetider for skibe, der deltager i den FN-beskyttede ukrainske korneksport. Skibene må vente i gennemsnit vente i mere end ni dage på den obligatoriske inspektion i Istanbul, der skal sikre, at vilkårerne for eksporten overholdes.
Der er kommet så godt gang i eksporten af korn gennem den sikre korridor i Sortehavet, at bureaukratiet ikke kan følge med. Aftalen, der sikrede muligheden for korneksport fra Ukraine betyder nemlig, at alle skibe skal tjekkes både ind og ud af Bosperusstrædet af både kontrollanter fra FN, Tyrkiet, Rusland og Ukraine.
Og det er ifølge FN svært at skaffe det nødvendige antal medarbejdere for at kunne følge med efterspørgslen og det forlænger ventetiderne for de ind- og udgående skibe markant.
Et skib måtte således vente i 22 dage på grund af mangel på kontrollanter til at gennemføre inspektionen, skriver TradeWinds.
Situationen bliver ikke bedre af, at også skibe, der slet ikke skal gennem Bosperus, men alene transporterer korn inden for Sortehavet også skal tjekkes.
Ifølge FN´s Joint Coordination Centre i Istanbul, der har ansvar for inspektionsordningen, skyldes forsinkelserne i høj grad ordningens succes.
Der er således foretaget mere end 500 skibsinspektioner siden den sikre korridor fra 1. august gjorde det muligt igen at eksportere korn fra Ukraine.
Og analytikere er enige i, at de lange ventetider er et bevis på ordningens succes, der siden starten har resulteret i eksport af 6,5 mio. tons landbrugs varer fra Ukraine.
En af grundene til succesen er de høje rater, skibene kan tjene på sejladsen til og fra Ukrainske havne. Ifølge kilder i markedet kan et skib i handesize-størrelsen tjene omkring 22.000 dollar pr. dag - netto efter forsikringsomkostninger.
Det er omkring 3.000-4.000 dollar mere end gennemsnittet for sådanne skibe og betragtes som en betydelig ekstraindtjening - ikke mindst fordi det ofte er ældre skibe, der deltager i handlen, skriver TradeWinds.
Kilde: TradeWinds.