Udvidelse af Ærøfærger under overvejelse
Interessen for at tage færgen til Ærø er - ikke mindst på grund regeringens nye tilskud til billetpriserne - steget så meget i 2016, at Ærøfærgerne risikerer at løbe ind i kapacitetsproblemer. Det får nu rederiledelsen til at overveje en kapacitetsforøgelse.
Foto: Carsten Lundager.
2017 kan gå hen og blive et skæbneår for Ærøfærgerne. Det er spørgsmålet om kapacitet, der kommer til at afgøre hvad der skal ske, fortæller rederidirektør Keld Møller til Magasinet Maritime Danmark. Kan rederiet overhovedet klare opgaven med at transportere de mange rejsende til øen med sine nuværende færger. Efter indførelse af de nye billetpriser – ’landevejsprincippet’ - er danskerne nærmest stormet til Ærø.
Problemet er hovedruten mellem Ærøskøbing og Svendborg. De to færger Marstal og Ærøskøbing, der begge er bygget i 1999 hos det tidligere EOS Esbjerg Oilfield Service A/S, er for små i forhold til antallet af biler. Så spørgsmålet er om fartøjerne skal udstyres med endnu et hængedæk eller om cargodækket skal forlænges, siger Rederidirektør Keld Møller.
”De overvejelser må vi gøre os i 2017, ellers kan det i værste fald betyde en stopper for væksten i trafiktallene til skade for Ærø, hvor turisttilstrømningen i de første måneder af de nedsatte færgetakster er blevet overordentlig godt modtaget”, siger Keld Møller.
Læs hele artiklen om Ærøfærgerne i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: