Tyske rederier sender opgaver til Danmark
Mangel på funktionsduelig kapacitet ved værfterne langs den tyske Østersøkyst giver opgaver til blandt andet Søby Værft på Ærø. En række tyske rederier føler sig nødsaget til at søge til udlandet, når deres skibe skal repareres.
”Vi har nu for første gang været nødt til at sende slæbebådene Kiel og Holtenau til Danmark til en dokning”, siger Ansgar Stalder, virksomhedsleder hos Kielerrederiet Schlepp- und Fährgesellschaft Kiel (SFK), der har fem slæbebåde og fem passagerskibe.
SFK henvendte sig også til Cuxhaven, men turen dertil var længere end turen til Søby Værft på Ærø, og derfor gik opgaven til Søby Værft. Hos SFK har der været stor tilfredshed med arbejdet, og derfor sender rederiet nu endnu en slæbebåd til Ærø for at blive repareret.
Tidligere har rederiet valgt Lindenau Werft i Kiel eller Kröger Werft i Schaht-Audorf. Men Kröger har reduceret reparationsopgaverne væsentligt i Schacht-Audorf og er fuldt optaget af at bygge megayachter. Lindenau Werft i Kiel har kun én funktionsduelig flydedok.
Desuden findes der tørdokker i Rendsburg, Wolgast og Kiel. Men alle har her i vinter været optaget af opgaver med blandt andet megayachter.
Når der hos et tysk rederi opstår et pludseligt behov for reparationer, er der derfor ikke plads på tyske værfter langs Østersøkysten. Da fragtskibet Evert Prahm efter en kollision den 8. januar med svævefærgen under jernbanebroen i Rendsburg skulle repareres, måtte skibet derfor til Søby Værft for at blive repareret.
Kilde: Täglicher Hafenbericht