Tysk skibsfart vil have LNG
Tysklands maritime sektor vil have regeringen til at satse på flydende naturgas som alternativ til traditionelt brændstof inden for skibsfarten. Det sker i en fælles udtalelse fra Tysklands maritime LNG Platform, den tyske rederiforening, den tyske skibsbygningssammenslutning, den tyske skibsmæglersammenslutning samt sammenslutningen af tyske havneoperatører.
”LNG har et stort potentiale for skibsfarten i forhold til at opnå betydelige reduktioner i udledningen af svovl, partikler og nitrogenoxid i kystregioner og i havnebyer. Samtidig overholder LNG allerede emissionsreguleringer, både dem der er i kraft for nuværende og dem, der planlægges introduceret i fremtiden”, siger Georg Ehrmann, adm. direktør for den maritime LNG Platform, der er en alliance af mere end 70 nationale og internationale virksomheder, sammenslutninger og havne.
Den tyske maritime sektor ser gerne en innovationsoffensiv indledt samtidig med, at de ønsker, at regeringen vedtager et støtteprogram til udrustning af skibe med LNG-fremdrivning, og samtidig skal der være ensartede standarder i havnene.
Men det koster op til 25 procent mere at udstyre et skib med både en almindelig motor samt en, der kan bruge flydende naturgas sammenlignet med skibe, der kun har almindelige motorer.
”Uden et omfattende incitamentsskema fra den føderale regering til byggeri og retrofitting af LNG-drevne skibe, vil det ikke være muligt at nedbryde barriererne til markedsadgang”, siger Ralf Nagel, adm. direktør for den tyske rederiforening, VDR.
Kilde: World Maritime News