Tysk bekymring for lodsliberalisering
Både den danske erhvervsminister og den danske transportminister har fået brev fra erhvervsministeren i Schleswig-Holstein, Reinhard Meyer. Den tyske minister ønsker vished for, at den foreslåede lovændring ikke skader tyske interesser.
"Kære Minister. Vi er blevet informeret om, at et lovforslag, under behandling i det danske parlament, sigter på at ændre og liberalisere mange af de regler, der styrer lodsning i Danmark. Hvordan lodsning organiseres er naturligvis et indre, dansk anliggende. Hvis sådanne ændringer imidlertid skulle få nogen effekt på kvaliteten af lodsning, og den deraf følgende sikkerhed til søs, og skulle der ske nogle ulykker som følge deraf, vil nabolande muligvis også blive påvirket - i Tyskland særligt Schleswig-Holstein. Som følge af mine bekymringer, tager jeg mig nu den frihed at kontakte dig om dette emne”, står der i indledningen af brevet til erhvervsminister Henrik Sass Larsen og transportminister Magnus Heunicke .
”Så vidt jeg er orienteret, er lovforslaget baseret på den opfattelse, at lodsning er en serviceydelse der tilbydes skibsfarten, og som derfor skal underkastes markedskræfterne”, fortsætter Reinhard Meyer, der forklarer at spørgsmålet om lodsliberalisering også var årsagen til, at forhandlingerne i EU om den såkaldte ”Port Package III” gik i stå i EU-parlamentet.
”En af grundene var erkendelsen af, at det også er vigtigt at inddrage spørgsmålet om sejladssikkerhed. Afhængigt af, hvad der ændres, vil en mere liberal regulering af lodsning ikke nødvendigvis være til skade for sejladssikkerheden. Sikkerheden kan dog blive kompromitteret, hvis økonomiske aspekter prioriteres, når lodser tages om bord, særligt i farvande som de danske stræder, Kadetrenden og - i fremtiden - tæt ved konstruktionen af den faste forbindelse over Fehmern Bælt, der alle repræsenterer farlige passager for skibsfarten”, står der videre i brevet.
”På baggrund af vores fælles interesse og ansvar for at tage vare om vores følsomme Østersø, vil jeg derfor være meget taknemmelig, hvis du også kunne sætte fokus på spørgsmålet om at sikre god lodsningskvalitet og på sejladssikkerheden, når lovforslaget næste gang debatteres, og når den nye lov implementeres”, slutter den tyske minister.
Brevet, som Søfartens Ledere har set, blev afsendt torsdag den 8. april.
Kilde: Søfartens Ledere