Tving politikerne frem af deres flyverskjul

<b>Læserindlæg</b>: Jeg har netop læst en artikel på Maritime Danmark med overskriften – Gidsler er overladt til deres egen skæbne. Denne triste overskrift siger desværre sandheden om gidslernes situation, når de først er blevet fanget af de somaliske pirater.

Leopards besætning er her fotograferet af deres gidseltagere.

Så er gidslerne reduceret til en handelsvare, i en modbydelig og forbryderisk menneskehandel, som det internationale samfund tilsyneladende ikke magter at stoppe. Og derfor vælger dets politikere, ikke mindst de danske, at undgå diskussion om dette med fuldstændigt, fejt og lammende tavshed.

Der bruges årligt mange milliarder kroner på at bekæmpe pirateriet ved Afrikas Horn. Der er på ganske få år etableret en industri, hvis eneste formål er at forsøge at afskære piraterne fra at kapre handelsskibene og tage besætningen som gidsler. Der er et stort militært apparat sat i gang med overvågning af piraternes aktivitet, og forsøg på at begrænse antallet af kapringer. Der er ganske vist sket en nedgang i kaprede skibe, og dermed tilfangetagne gidsler. Dette skyldes dels, en mere effektiv indsats fra de militære styrker i området. Dels, og vel nok det der har den største effekt, øget sikkerhedsforanstaltninger, herunder brug af bevæbnede vagter ombord på skibene.

Dette får en hel del medieomtale. Og landets politikere er ikke sene i vendingen, til at rose sig selv for denne indsats. Især bryster politikerne sig gerne af, at den danske indsats får megen ros og positiv omtale fra deres udenlandske kollegaer. At det reelt er søfartserhvervet selv, der har foranstaltet, bekostet og kæmpet, for at beskytte søfolkene og deres skibe, bliver skubbet lidt i baggrunden når politikerne skal fremhæve deres egen ”store” indsats. Politikerne ser mere på positiv omtale, end positive resultater. Det forekommer mig, at være en lidt klam holdning at fremlægge.

Der bruges store summer på at forsøge at stabilisere det lovløse land Somalia, for på den måde bl.a. at komme pirateriet til livs. Men hidtil er det meget lidt succes at spore i retning af, at det vil lykkedes af den vej. Også her stiller politikerne gerne op og roser deres store initiativ og engagement til skyerne, og medierne levere varen. Man kører stadig på, at hvis man bare giver de fattige somaliske fiskere mulighed for at tjene deres penge ved fredeligt fiskeri, så kommer man også pirateriet til livs. Der kan endog spores en hvis form for sympati i offentligheden, for disse stakkels fattige mennesker, der er nød til at bedrive pirateri for at overleve. At det ligger meget langt fra virkeligheden, og efterhånden må betragtes som en myte, gør medierne ikke noget for at synliggøre. Man mener åbenbart ikke, at offentligheden behøver at få sandheden om hvordan pirateriet egentligt er organiseret at vide. Og politikerne er af samme mening. Hvis sandheden kom frem i offentligheden, skulle de jo til at forklare sig og måske møde modstand mod deres politiske beslutninger. Så er det, set med politikerøjne, ligegodt bedre at fremlægge det som offentligheden gerne vil se, og give pokker i at der ikke er meget realitet i det. Også her leverer medierne ukritisk spalteplads, og offentligheden sluger det hele råt.

Med hensyn til tavsheden omkring gidslernes sørgelige og håbløse situation, henholder politikerne sig til eksperternes råd om, at det vil skade gidslernes muligheder for hurtig frigivelse, hvis der er for meget omtale af deres situation. Også her er der, efter min mening, tale om en forkert og bedrevidende rådgivning, som mere har sigte på at den forbryderiske menneskehandel helst ikke skal komme til offentlighedens kendskab, og dermed opnå at blive genstand for en fuld berettiget kritik. Det tjener udelukkende et formål, nemlig, at de forhandlere der er på begge sider i en gidselsag, kan drive deres kriminelle ”forretning” i fred og ro. Samt, at politikerne undgår at skulle tage stilling til en uhyggelig, usmagelig og absolut kriminel handling som hedder menneskehandel.

Derfor er min opfordring til landers medieredaktører, vis at vi har pressefrihed her i landet og lad jer ikke dirigere af diverse eksperts tilsyneladende ensporet rådgivning. Få en ordentlig debat i gang, som tvinger politikerne til at komme frem af deres flyverskjul, og udvise den fornødne kompetence, der skal til for at stoppe denne modbydelige menneskehandel. Det skylder vi alle i høj grad de mange hundrede uskyldige søfolk, der har fået deres liv ødelagt som gidsler, både for de somaliske piraters pengegriskhed, men sandelig også for verdenssamfunds uhyggelige slappe holdning til hele piratproblematikken.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen Forhenværende navigatør

Læserindlæg er ikke et udtryk for redaktionens holdning

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Xeneta: Trump´s handelspolitik vil sende fragtrater i vejret

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Trump-sejr betyder hård dag for Ørsted og Vestas aktien

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Antallet af leverede containerskibe sætter ny rekord

05.11.2024Maritimedanmark.dk

Kinesisk åbning er godt nyt for danske rederier

05.11.2024Maritimedanmark.dk

Fyringsrunde kan ramme Nordjylland

04.11.2024Maritimedanmark.dk

MARTEC etablerer ny maritim uddannelse i Esbjerg

04.11.2024Maritimedanmark.dk

Betydelige skader på tankskib efter kollission

04.11.2024Maritimedanmark.dk

Troen på DFDS-aktien falder efter droppet opkøb

Jobmarked

Se alle

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

Port of Aalborg

Commercial Manager

Brænder du for salg og kundepleje? Motiveres du af at arbejde med relationsskabende salg? Så er du den helt rette til stillingen som Commercial Manager i vores salgsafdeling. Vores salgsafdeling består af et team på fire medarbejdere, der målrettet arbejder med salg og kunderelationer indenfor områderne godstransport, logistik, ejendomme og arealer, serviceydelser mv. til en bred vifte af kunder i alle størrelser.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

06.11.2024

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark