Tsunami af containere kan være på vej
Terminaler verden over forbereder sig i øjeblikket på, hvad der kan blive en tsunami af containere i juni i de i forvejen overbelastede havne, som følge af Kinas gradvise genåbning af terminaler efter corona-nedlukningerne.
Containerterminal i Shanghai. Arkivfoto..
Alene i Shanghai blev 260.000 teu ikke eksporteret som planlagt i april, vurderer Drewry og nu kan der være en ketchup-effekt i vente og dermed en tidlig start på højsæsonen.
Ifølge Sea-Intelligence vil rederierne øge kapaciteten over Stillehavet betragteligt fra uge 22 og i lidt mindre grad på Kina-Europa ruterne, skriver Splash
De kinesiske myndigheder hævdede i denne uge, at Shanghai nu er oppe på 95 pct. af sin normale kapacitet.
Dermed vil presset på de i forvejen overbelastede terminaler bl.a. på USA´s vestkyst stige yderligere.
Maersk er bekymret for, at de store havne i Los Angeles og Long Beach nu vil gøre alvor af at indføre et gebyr på containere, der ikke er blevet afhentet efter ni dage i havnene, som havneadministrationerne truede med allerede i november, men som hidtil er blevet udskudt.
“I betragtning af, at overbelastningen fortsætter med at påvirke skibe og forsyningskæderne på land, er sandsynligheden for, at administrationen implementerer gebyret steget betydeligt i denne måned,” skriver Maersk i en meddelelse om containerraterne.
En talsmand for havnen i Los Angeles sagde torsdag til TradeWinds, at han ikke havde kendskab til, at gebyret på sent afhentede containere stod for at blive indført.
“Alene truslen om gebyret har haft en rigtig god effekt og hjulpet til med at få reduceret antallet af langtidsopbevarede containere på havnen med mellem 50 pct. og 75 pct., siden det blev annonceret 25. oktober,” påpegede han.
Redaktionen