Trump og Xi sætter handelskrig på pause
USAs præsident Donald Trump og den kinesiske præsident Xi Jinping har indledt våbenhvile i deres toldkrig. Et skridt, som er blevet hilst velkommen af shipping-sektoren. De to ledere har udskudt indførelsen af nye takster i 90 dage og vil intensivere deres handelsforhandlinger.
”Præsident Trump har indvilliget i, at han den 1. januar 2019 vil lade toldtaksterne på varer for en værdi af 200 milliarder USD blive på 10 procent og ikke hæve den til 25 procent. Kina har accepteret at købe en endnu ikke aftalt, men meget betydelig mængde landbrugs-, energi-, industri- og andre produkter fra USA for at mindske handelsubalancen mellem vores to lande”, siger Det Hvide Hus i en erklæring.
Ifølge Det Hvide Hus har Kina aftalt at begynde at købe landbrugsprodukter fra amerikanske bønder straks, hvilket dog ikke er præciseret yderligere. USA og Kina ser ud til at forhandle om en varig aftale efter at have forsinket flere takster med 90 dage.
Præsident Trump og præsident Xi har også indgået aftale om straks at indlede forhandlinger om strukturændringer i forbindelse med tvungen teknologioverførsel, beskyttelse af intellektuel ejendomsret, ikke-toldmæssige hindringer, cyberkriminalitet og internettyveri, serviceydelser og landbrug.
”Begge parter er enige om, at de vil bestræbe sig på at få denne aftale gennemført inden for de næste 90 dage. Hvis parterne i slutningen af denne periode ikke kan nå til enighed, hæves de 10 procent told til 25procent”, sagde Det Hvide Hus.
Hvis der faktisk findes en løsning inden for 90 dage, hvor Kina beslutter at reducere handelsunderskuddet med 200 milliarder USD til 250 milliarder USD, så ville det være en god nyhed for shippingbranchen, da øget kinesisk import fra USA vil kræve flere skibe.
Korn, kul og olie og gas er de tre råvarer, som USA kan eksportere i store mængder, og som Kina nemt kan importere i lige så store mængder. Kina importerer for øjeblikket r kul fra Indonesien. Det tager kun knap seks dage er i forhold til 42 dage, hvis der sker fra USA. Det kan resultere i en enorm stigning i efterspørgslen efter tørlastskibe.
Redaktionen