Tre små japanere ser frem til at blive ONE
De tre mindre japanske rederier K Line, NYK og MOL ser frem til at få en mere betydende rolle blandt verdens containerrederier, når de 1. april fusionere deres containerforretninger til ONE - der står for Ocean Network Express.
Størrelse betyder om ikke alt, så voldsomt meget for containerrederier, der ønsker at være profitable og konkurrencedygtige. Det er baggrunden for, at de tre japanske rederier i fjor offentliggjorde deres planer om at slå deres containerforretninger sammen.
Dermed blive tre små til en større spiller, der kan indtage 6. pladsen på listen over verdens største containerrederier med en kapacitet på 1,48 mio. TEU, fordelt på 234 skibe.
Dermed placerer ONE sig komfortabelt foran Evergreens 1,1 mio. TEU på 7. pladsen, men meget tæt på Hapag-Lloyd, der indtager 5. pladsen med 1,56 mio. TEU. Med en ordrebog på 187.000 TEU kan ONE muligvis overhale Hapag-Lloyd, der i øjeblikket ikke har skibe i ordre.
ONE bliver ejet af NYK med 38 pct. af aktierne, mens MOL og K LIne holder hver 31 pct.
Selskaberne regner med at høste synergier på 440 mio. dollar i det første regnskabsår, der slutter den 31. marts 2019, mens synergierne efter planen skal vokse til god og vel det dobbelte i årene fremover.
Reduktionen i omkostningerne hentes bl.a. gennem reduktion af medarbejderstyrken, fælles indkøb og nedlæggelse af ruter, der besejles af flere af rederierne i dag.
Kilde: The Loadstar