Tre kæmper om at blive årets skib
Et offshore PSV-skib, en batteridrevet bilfærge og et LNG-drevet fragtskib kæmper om at vinde den norske kåring til ”Ship of the Year”, som finder sted på SMM-messen i Hamburg den 9. til 12. september. Det er læserne af Skipsrevyen, som har nomineret skibene.
PSV-fartøjet Juanita.
”De sidste år har der så at sige kun været offshoreskibe. Det er glædeligt, at der i år er tre meget gode kandidater at vælge imellem”, siger Asle B. Strønen, redaktør og udgiver af Skipsrevyen. Han er meget godt tilfreds med, at de tre kandidater er så forskellige.
De tre nominerede er PSV-skibet Juanita, som er bygget af skibsværftet Kleven og leveret til Ugland Offshore. Skibet er 88,9 meter langt og 20 meter bredt. Desuden er den batteridrevne færge ZeroCat nomineret. Den er 80 meter lang og har en kapacitet på 120 biler og 360 passagerer. Den er endnu ikke leveret fra værftet, men bliver det i oktober måned og skal herefter sejle på Sognefjorden. Endelig er fragtskibet With Harvest nomineret. Det LNG-drevne fragtskib ejes af Marine Harvest og drives af Egil Ulvan Rederi. Skibet er delvist bygget i Tyrkiet.
Offshoresektoren tegner sig i øvrigt for en meget stor del af de nybygningsaktiviteter, der foregår i Norge. I årets første kvartal havde de norske skibsværfter således en samlet ordreindgang på 6,7 milliarder norske kroner, hvoraf størstedelen var ordrer på PSV’er og subsea-fartøjer.
Kilde: Teknisk Ukeblad