Tre forskellige ting gik galt ved påsejling
Det var tre forskellige faktorer, der var årsagen til Prinsesse Isabella´s påsejling af den nye Samsø-hurtigfærge Lilleøre den 16. april, fremgår det af en pressemeddelelse fra Samsø Rederi. Færgen fik kun mindre skader og kan genindsættes hurtigere end frygtet allerede 4. maj.
Samsø Rederi udviser en i forhold til andre rederier hurtig og ærlig åbenhed omkring den påsejling, der udsætter Lilleøre´s første rutesejlads med en god uges tid. Åbenheden bliver hilst velkommen med mange positive kommentarer på rederiets Facebook-side.
I en pressemeddelelse forklarer rederiet, at årsagerne til påsejlingen kan koges ned til tre forskellige faktorer.
1. Den klart primære årsag var at færgen var ude af kurs, og derved havde en for vestlig kurs ind til Sælvig. Søfartsstyrelsen anfører det samme i deres rapport om sagen.
2. Færgen sejlede for hurtigt i forhold til situationen. Hvis færgens kurs ind til havnen havde været korrekt, så ville det sandsynligvis ikke have haft betydning, da der ville have været en længere distance til at stoppe i.
3. Færgens motorer var ikke omstillet fra gas til diesel inden ankomst. Motorerne kan sejle både på naturgas og diesel og der kobles over på diesel ved ankomst til en havn. Dette sker via en knap på broen af navigatørerne og det er udført på ganske få sekunder. Motorerne accelererer derved hurtigere på diesel end på gas, og giver dermed hurtigere effekt ned til propellerne.
Da der samtidig ikke er konstateret nogen fejl med manøvreringssystemet på færgen Prinsesse Isabella eller brud på disciplinen på kommandobroen, ligesom en alkotest af kaptajnen viste 0,0 promille, er konklusionen fra rederiet klar:
“Det er menneskelige faktorer der medførte påsejlingen fredag d. 16. april, og det stemmer overens med kaptajnens egen rapport. Det er sådanne fejl, man som kaptajn ikke må lave, men man som menneske desværre kan komme til at lave,” skriver Samsø Rederis direktør, Carsten Kruse i pressemeddelelsen.
“Samsø Rederi vil selvfølgelig bruge denne hændelse i forbindelse med det fremtidige sikkerhedsarbejde. Vi vil i endnu højere grad have fokus på at efteruddanne vores kaptajner,” hedder det videre.
Færgen er blevet lynrepareret for de overfladiske skader på aluminiumsskroget på Orskov Yard. Der skete ikke skader på de mekaniske eller elektriske systemer, ligesom ingen kom til skade ved uheldet.
Kilde: Samsø Rederi.